Ernstige fiscale fraude vormt niet alleen een juridisch risico, maar ook een directe bedreiging voor de reputatie van een organisatie. Het belang hiervan neemt toe nu Europese en nationale autoriteiten de handhaving aanscherpen binnen veranderende kaders, zoals de Richtlijn Administratieve Samenwerking, de Anti-witwasrichtlijn en de oprichting van de Anti-witwasautoriteit.
Belastingfraude is al jarenlang een groot probleem voor onze economie. In ons vorige artikel over witteboordencriminaliteit beschreven we hoe financiële criminaliteit onze samenleving meer kost dan straatcriminaliteit. Hoewel er minder over gesproken wordt, zijn de gevolgen des te verwoestender.
SRR Data monitoring
Het opsporen van ernstige fiscale fraude is dan ook een belangrijke verantwoordelijkheid geworden voor financiële controleurs, compliance-teams en, in bredere zin, financiële instellingen.

Wat zijn de verschillende soorten fiscale fraude?

Belastingfraude kan verschillende vormen aannemen:
  • Belastingontduiking, zoals het te laag opgeven van inkomsten of het verplaatsen van winsten naar jurisdicties met lage belastingen zonder dat er sprake is van zonder reden, blijft een veelvoorkomend probleem.

  • Nauw verwant hiermee is boekhoudkundige manipulatie, waarbij bedrijven hun jaarrekeningen verdraaien om verliezen te verbergen of prestaties op te blazen om beleggers te misleiden of belastingen te ontduiken, zoals in de Enron-zaak.

  • Bij BTW-carrouselfraude, een veelvoorkomend probleem in de EU, gaat het om valse grensoverschrijdende transacties om onterecht BTW terug te vorderen, meestal via complexe netwerken van lege vennootschappen. Het misbruiken van offshore entiteiten is een andere tactiek die gebruikt wordt om economische eigendom te verbergen of het witwassen van geld te vergemakkelijken.

  • Tot slot kan interne fraude, met inbegrip van verduistering of ongeoorloofde betalingen, voorkomen wanneer medewerkers misbruik maken van zwakke controles. In deze gevallen gaat het vaak om vervalste facturen of ongepaste relaties met leveranciers.

Elk van deze vormen van fraude vereist een eigen aanpak, maar ze zijn allemaal afhankelijk van vroegtijdige detectie en sterk intern toezicht.

Wat maakt fiscale fraude "ernstig"?

SFF types
In zowel het Belgische als het Europese wettelijke kader worden niet alle vormen van fiscale niet-naleving op dezelfde manier behandeld. Kleine of administratieve fiscale fouten, zoals indieningsfouten of laattijdige betalingen, worden doorgaans aangepakt door middel van correctieve procedures en financiële sancties.

Ernstige niet-naleving is echter een duidelijke intentie om de autoriteiten te misleiden. Dit gaat meestal gepaard met opzettelijke onjuiste voorstellingen van zaken, vervalste documenten of het gebruik van kunstmatige structuren om inkomsten te verbergen of belastingverplichtingen te ontduiken.

In zijn onderzoeksartikel getiteld Serious tax fraud and noncompliance, legt de Britse professor Michael Levi de term "ernst" uit als "[het] kan betrekking hebben op de omvang van het verlies (schade) en op waargenomen bedoelingen (schuld). Het kan ook de vertrouwenspositie van de belastingbetaler weerspiegelen, zijn status als beroemdheid en het waargenomen hoge niveau van ontwijking in de publieke sector."

Vanuit Europees perspectief wordt de ernst van belastingfraude vaak in verband gebracht met de grensoverschrijdende aard ervan of het verband met georganiseerde misdaad, vooral wanneer het de integriteit van de interne markt ondermijnt. Dit is vooral relevant voor gevallen waarbij complexe internationale structuren, niet-aangegeven digitale activa of gecoördineerde pogingen om btw-systemen in verschillende lidstaten uit te buiten, betrokken zijn.

Beweeg je muis over de vakjes om meer te weten te komen over beroemde fiscale fraudezaken
Enron logo

Verborg enorme verliezen door boekhoudkundige manipulatie en ontdook meer dan 600 miljoen dollar aan belastingen voor de ondergang in 2001.

GSK logo

Verplaatste winsten via verrekenprijzen, wat leidde tot $5,6 miljard belastingontduiking, waarvan $3,4 miljard werd verrekend in 2006.

HSBC logo

Hielp mee aan offshore belastingontduiking ter waarde van 1,6 miljard euro, betaalde een schikking van 300 miljoen euro in 2017.

UBS Logo

Hielp Franse klanten hun vermogen offshore te verbergen, waardoor ze 1,5-2 miljard euro aan belastingen ontdoken, in 2019 beboet met 1,8 miljard euro.

Wat is het wettelijk kader voor financiële fraude?

Belgische autoriteiten, waaronder de Federale Overheidsdienst (FOD) Financiën, Bijzondere Belastinginspectie en de Cel Voor Financiële Informatieverwerking (CFI) spelen een centrale rol bij het opsporen en vervolgen van dergelijke zaken.
Op Europees niveau wordt de regelgeving steeds invloedrijker, vooral door DAC8, dat een meldingsplicht oplegt voor grensoverschrijdende regelingen en digitale platforms.
SRR detection
De AMLD6 breidt de aansprakelijkheid verder uit naar rechtspersonen en medeplichtigen aan fiscale misdrijven, terwijl de oprichting van het Europees Openbaar Ministerie in 2017 en de aanstaande Anti-witwasautoriteit de grensoverschrijdende handhaving en samenwerking tussen de lidstaten versterken. Samen weerspiegelen deze Belgische en EU-instrumenten een verschuiving naar gecoördineerd, risicogebaseerd toezicht, waarbij niet-conforme bedrijven te maken kunnen krijgen met parallelle acties op zowel nationaal als Europees niveau.

Wettelijk kaderImplicaties voor Belgische bedrijven
Anti-witwasautoriteit (AMLA)Gevestigd in Frankfurt, maar met handhavingsbereik over risicovolle entiteiten in de hele EU. Belgische bedrijven in de financiële sector, cryptografie of hoogwaardige goederen moeten zich voorbereiden op direct toezicht.
Richtlijn administratieve samenwerkingBiedt een uniform kader dat EU-lidstaten in staat stelt elkaar bij te staan in belastingzaken en zorgt voor een veilige en efficiënte samenwerking tussen hun nationale belastingdiensten.
Belgisch UBO-registerVoortdurende updates en inspecties door FOD Financiën. Onnauwkeurigheden kunnen leiden tot audits of reputatieschade.
Anti-witwasrichtlijnDe strafrechtelijke aansprakelijkheid strekt zich nu uit tot rechtspersonen, met inbegrip van professionele medeplichtigen. Belgische bedrijven moeten het risico van derden nauwgezet beoordelen.

SFF detection
Volgens het Belgische Wetboek Inkomstenbelastingen van 1992 kan ernstige fiscale fraude leiden tot zowel strafrechtelijke als administratieve sancties. Bij veroordeling kunnen individuen tot vijf jaar gevangenisstraf krijgen. Naast deze gerechtelijke sanctie kan de Belgische belastingadministratie (FOD Financiën) aanzienlijke administratieve sancties opleggen. Deze omvatten belastingtoeslagen tot 200% van het ontdoken bedrag.

Wat zijn de rode vlaggen bij ernstige fiscale fraude?

Het identificeren van ernstige fiscale fraude begint met het herkennen van bepaalde gedrags- en financiële rode vlaggen. Dit kunnen onverklaarbare afwijkingen in de boekhouding zijn, ongewoon complexe of ondoorzichtige bedrijfsstructuren, herhaalde transacties met rechtsgebieden met een hoog risico, of overmatig gebruik van contant geld of tussenpersonen.

Een plotselinge verandering in de belastingstrategie, vooral als er geen duidelijke zakelijke reden voor is, kan ook wijzen op een poging om winsten te verbergen of schulden te verschuiven.

Intern kunnen signalen zoals weerstand tegen audits, frequente wisselingen van financieel personeel of druk om onrealistische financiële doelen te halen, wijzen op dieper liggende problemen.

In veel gevallen komen rode vlaggen geleidelijk en gecombineerd naar boven, waardoor het essentieel is voor compliance teams om een hoog niveau van waakzaamheid te handhaven en een cultuur te bevorderen waarin afwijkingen worden onderzocht in plaats van genegeerd.

Wat zijn de manieren om ernstige fiscale fraude op te sporen?

Volgens de Italiaanse onderzoeker en AI-expert Francesco Bonchi verloopt het huidige model voor fraudedetectie in twee fasen. Eerst is er de fase van het voorkomen van fraude (a priori) en vervolgens de fase van het plannen van controlestrategieën (a posteriori). Het opsporen en voorkomen van fiscale fraude vereist een combinatie van robuuste interne controles, datagestuurde monitoring en een proactieve compliancecultuur.

  • 1

    Belgische bedrijven maken steeds meer gebruik van forensische boekhoudtechnieken en audit analytics om anomalieën in de financiële administratie aan het licht te brengen, zoals ongebruikelijke journaalposten of inconsistenties in de btw-rapportering.

  • 2

    Veel organisaties implementeren nu interne rapportagekanalen en klokkenluidersmechanismen, in lijn met de Belgische omzetting van de EU-klokkenluidersrichtlijn, zodat werknemers op een veilige manier hun zorgen kunnen uiten.

  • 3

    Preventie steunt ook in grote mate op het opleiden van personeel in alle afdelingen om het bewustzijn te verhogen, rode vlaggen te herkennen en de wettelijke verplichtingen te begrijpen. Een duidelijke scheiding van taken, regelmatige nalevingscontroles en toezicht houden op derden met een hoog risico zijn allemaal essentieel.

  • 4

    Voor veel bedrijven zorgt de samenwerking met compliance-consultants voor een frisse, onafhankelijke blik en helpt het om de inspanningen voor fraudedetectie af te stemmen op de evoluerende verwachtingen van de Belgische en Europese regelgeving.

  • 5

    Real-time gegevenscontrolesystemen maken een vroegtijdige identificatie van verdachte transacties mogelijk, terwijl grafiekanalyses en het in kaart brengen van de uiteindelijke begunstigde helpen bij het opsporen van complexe bedrijfsstructuren die vaak worden gebruikt om fraude te verbergen.



Waarom is het belangrijk om ernstige fiscale fraude op te sporen?

Het opsporen van ernstige fiscale fraude is niet alleen een juridische noodzaak, maar ook een fundamenteel onderdeel van het waarborgen van de integriteit, financiële gezondheid en levensvatbaarheid van bedrijven op de lange termijn. In het huidige regelgevingslandschap, dat wordt gekenmerkt door toenemende grensoverschrijdende samenwerking, digitale handhavingsinstrumenten en verscherpt toezicht van zowel Belgische als Europese autoriteiten, kunnen organisaties het zich niet langer veroorloven om reactief te zijn.
Vroegtijdige opsporing stelt bedrijven in staat om snel te reageren, koerswijzigingen door te voeren en te laten zien dat ze te goeder trouw zijn. Het geeft ook een sterk intern signaal af dat ethisch gedrag en naleving niet onderhandelbaar zijn. Voor bedrijven die actief zijn in België, waar de drempel voor wat als ernstige fraude geldt steeds duidelijker wordt gedefinieerd en strenger wordt gehandhaafd, is de mogelijkheid om wangedrag in een vroeg stadium op te sporen en aan te pakken niet alleen een best practice, maar ook een kritieke verdedigingslinie.
SRR Data monitoring
0 opmerkingen
opmerkingen toevoegen

Gerelateerde artikelen

Wat is de waarde van audit trails voor financiële ondernemingen? Leer de verschillende soorten audit trails en hoe ze ...

Transparency Tue 17 December 2019

Het witwassen van geld in het voetbal is een wereldwijd probleem dat de reputatie van de sport aantast. Leer hoe het wor...

Anti Money Laundering Mon 15 May 2023

Waarom mislukken de meeste AML programma's in banken? Leer hoe compliance-cultuur, opleiding van personeel, transact...

Anti Money Laundering Mon 15 March 2021
Deskundigen op het gebied van risicobeheer en compliance met de regelgeving

Pideeco is een adviesbureau dat juridische diensten, zakelijke oplossingen, operationele assistentie en educatief materiaal biedt voor professionals in de financiële sector.

We zijn gevestigd in Brussel en zijn gespecialiseerd in diensten voor het naleven van wettelijke risico's in de eurozone.

Pideeco combineert professionele kennis van regelgeving en technische expertise om het bedrijfsreputationele en operationele risico te beschermen. Onze unieke klantgerichte aanpak helpt ons bij het bouwen van strategische en legitieme kostenefficiënte oplossingen.

Als u met ons als team werkt, betekent dit dat u complementaire mensen kunt bereiken, wat out-of-the-box denken en innovatieve visie.

Our Network Leer meer over ons