De Grote Vier van de technologie - Google, Amazon, Facebook en Apple - zijn niet meer weg te denken uit ons dagelijks leven en beïnvloeden alles, van eenvoudige online zoekopdrachten tot de de verwerking van onze persoonlijke gegevens. Al deze internetgiganten oefenen een macht uit waar de Europese Unie niet langer omheen kan.

Met hun groeiende dominantie en impact hebben deze internetgiganten een mate van macht die hen stevig in de schijnwerpers van de Europese Unie heeft gezet.

Wat zijn DSA en DMA precies?


KYC/CDD et menaces potentielles
Te DSA en DMA zijn het resultaat van een wetgevingsvoorstel van de Europese Commissie in december 2020. The aim of this proposed European law is to update the existing directive, which is Richtlijn 2000/31/EG (die de overkoepelende principes vastlegt voor alle digitale diensten binnen de EU) over elektronische handel. De DSA staat voor "digital service act". De DMA daarentegen heeft betrekking op digitale markthandelingen.


What are the objectives of these European DSA regulations?


Dsa Dma Objectif


Wat zijn de verplichtingen van deze regelgevingen?


Om het gemakkelijker te maken om ze te onthouden, zetten we ze in een geheugenmedium: M.I.T.V.N.

M: Maak onze algemene voorwaarden toegankelijk voor iedereen.
I : Informeer alle consumenten over wijzigingen in de algemene terms and conditions.
T : Transparantierapporten publiceren over hun internemechanisms for handling requests and censorship activities concerning content.
V : Verwijder gebruikers die illegale inhoud plaatsen.
N : Neem passende maatregelen om eenadequate level of security with regard to privacy, reliability and the protection of minors.

Wie is verantwoordelijk voor de handhaving "de wet op de digitale dienst" and "Wet digitale markt voorschriften"?

Alle bedrijven die digitale diensten aanbieden binnen de EU zijn verplicht om een wettelijke vertegenwoordiger aan te stellen in ten minste één EU-land. Tzijn vertegenwoordiger moet voldoen aan elk verzoek van een van de lidstaten om inhoud of een product dat illegaal is of gebruikers in gevaar brengt, uit de handel te nemen.
Recherches manuelles de nouvelles négatives

In bepaalde situaties heeft een "coördinator digitale diensten" binnen elke staat ook de bevoegdheid om een onderzoek in te stellen, gerechtelijke stappen te ondernemen als er onregelmatigheden worden vastgesteld en zelfs om een bedrijf rechtstreeks te sanctioneren.

Terwijl de lidstaten zelf toezicht moeten houden op de kleinere platforms, heeft de Commissie de exclusieve bevoegdheid om toezicht te houden op de zeer grote online platforms en zoekmachines. Deze nieuwe verantwoordelijkheid wordt gefinancierd door de platforms zelf, op basis van de omvang van hun dienst en tot een maximum van 0,05% van hun jaarlijkse wereldwijde netto-inkomsten. Deze vergoeding, waarvan de regels werden gespecificeerd op 2 maart 2023, werd voor het eerst geïnd in de herfst van 2023.


Verschillende bepalingen van de DSA zijn gericht op het vinden van een evenwicht tussen inhoudelijke controlemaatregelen en het respecteren van de vrijheid van meningsuiting. De auteur van inhoud die als illegaal wordt beschouwd, moet bijvoorbeeld worden geïnformeerd voordat deze wordt verwijderd. Daarnaast hebben ze de mogelijkheid om deze beslissing gratis aan te vechten bij het Platform en hebben ze toegang tot rechtsmiddelen. Ze kunnen ook financiële compensatie vragen van het bedrijf als het zich niet houdt aan de bepalingen van de tekst.


Voor welke bedrijven en sectoren gelden deze regels?


Dsa Dma application


Hoe kunnen bedrijven beginnen?

Nouvelles et statistiques négatives
Na de implementatie van de wet op de digitale markt zal de Commissie eerst bepalen of bedrijven die essentiële platformdiensten leveren als poortwachters in de zin van de wet op de digitale markt kunnen worden aangemerkt de wet op de digitale markten.

Om the gatekeepers, bedrijven zullen moeten bevestigen dat ze voldoen aan de kwantitatieve normen die zijn vastgelegd in de Digital Markets Act. Na het uitvoeren van een marktonderzoek en/of het evalueren van de informatie die door bedrijven is verstrekt (onder voorbehoud van een mogelijk gemotiveerd weerwoord), zal de Commissie de bedrijven die voldoen aan de door de DMA (omzet van ten minste 7,5 miljard of een beurswaarde van 75 miljard en een actieve gebruikersbasis van 45 miljoen) vastgestelde drempels aanwijzen als "gatekeepers". Wanneer een onderneming wordt aangewezen als gatekeeper, moet ze zich binnen zes maanden houden aan de "do's" en "don'ts".

Een bedrijf moet binnen zes maanden na aanwijzing als gatekeeper voldoen aan de DMA-regels. Alleen die verantwoordelijkheden die nodig en passend zijn om ervoor te zorgen dat de onderneming niet op oneerlijke wijze zo'n sterke en duurzame positie in haar bedrijf verwerft, zijn van toepassing op gatekeepers die nog niet zo'n positie bekleden, maar waarvan verwacht wordt dat ze dat in de nabije toekomst zullen doen.

Wat zijn de gevolgen als een poortwachter de regels negeert?


To ervoor te zorgen dat de nieuwe regelgeving effectief is, kan niet-naleving van de verplichtingen en verboden worden bestraft. De Commissie is bevoegd om een poortwachter een boete op te leggen van maximaal 10% van de totale wereldwijde jaaromzet van de onderneming in geval van niet-naleving, 20% in geval van herhaalde overtredingen en 5% van de totale wereldwijde dagelijkse omzet van de onderneming in geval van terugkerende dwangsommen.
Recherches manuelles de nouvelles négatives

Aanvullende corrigerende maatregelen kunnen worden opgelegd door de Europese Commissie in geval van aanhoudende overtredingen. Even effectieve maatregelen kunnen worden genomen als ze nodig zijn om naleving van de regels te garanderen en er geen andere optie beschikbaar is. Dergelijke maatregelen kunnen structurele maatregelen omvatten, zoals een bewaarder verplichten om een bedrijf of een deel ervan te verkopen (d.w.z. eenheden, activa, intellectuele eigendomsrechten of merken verkopen), of een bewaarder verbieden om bedrijven te kopen die diensten aanbieden in de digitale sector of diensten die het verzamelen van de betreffende gegevens mogelijk maken.

De Commissie krijgt de bevoegdheid om marktstudies uit te voeren om ervoor te zorgen dat de nieuwe regelgeving inzake toegangscontrole gelijke tred houdt met de snelle ontwikkeling van digitale markten. De marktstudie heeft drie doelstellingen.Poortwachters identificeren die niet voldoen aan de kwantitatieve normen van de Wet digitale markten of die daar wel aan voldoen, maar een onderbouwd argument hebben gepresenteerd dat het vermoeden op basis van deze drempels weerlegt. Maar ook om te bepalen of er nieuwe praktijken ontstaan die waarschijnlijk dezelfde negatieve effecten zullen hebben als de praktijken die al onder de verordening vallen, of dat andere diensten in de digitale sector moeten worden toegevoegd aan de lijst van basisplatformdiensten die onder de verordening vallen. Daarnaast om nieuwe rechtsmiddelen te creëren voor gevallen waarin een poortwachter regelmatig de verordening betreffende de digitale markten heeft overtreden.

Kan iemand die schade heeft geleden door het gedrag van een poortwachter particuliere schadevergoeding eisen?


Nouvelles et statistiques négatives
De DMA is een verordening die specifieke verplichtingen en beperkingen oplegt aan gatekeepers en die onmiddellijk kan worden afgedwongen door nationale rechtbanken. Dit maakt het makkelijker voor mensen die schade hebben geleden als gevolg van het handelen van poortwachters die zich niet aan de regels houden, om juridische stappen te ondernemen om schadevergoeding te krijgen.


Zijn kleine bedrijven ook onderworpen aan de Europese DSA- en DMA-regelgeving?


Ja, maar om geen onevenredige beperkingen op te leggen, hoeven kleine bedrijven (d.w.z. met 50 werknemers en een omzet van minder dan 10 miljoen) en micro-ondernemingen (met minder dan 10 werknemers en een omzet van minder dan 2 miljoen) verschillende maatregelen niet toe te passen (transparantieverslagen, intern klachtenafhandelingssysteem, etc.).
De DSA en DMA brengen aanzienlijke uitdagingen met zich mee voor bedrijven, maar met de juiste begeleiding kunt u deze complexiteit met succes het hoofd bieden. Onze deskundige adviesdiensten zijn ontworpen om u te helpen deze regelgeving te begrijpen en na te leven. Neem vandaag nog contact met ons op om te ontdekken hoe we u kunnen helpen de ontwikkelingen voor te blijven !
Manon Rase - Pideeco Network Partner
Manon Rase Junior Consultant
0 opmerkingen
opmerkingen toevoegen

Gerelateerde artikelen

Zijn AML-boetes voor financiële instellingen effectief? Laten we eens onderzoeken waarom financiële instellingen boete...

Financial Institutions Wed 28 February 2024

Is Google gebonden aan het GDPR-recht om te worden vergeten? Lees meer over de uitspraak van het HvJ van 2019 over dit ...

Google Wed 02 October 2019

Wat heeft de toekomst in petto voor AML-professionals? Leer hoe AI, het internet der dingen, onzichtbaar bankieren en qu...

Financial Institutions Mon 29 November 2021

Diem is de cryptocurrency die door Facebook is gecreëerd op basis van blockchain-technologie. Leer hoe het werkt en hoe...

Digital Tue 23 July 2019
Deskundigen op het gebied van risicobeheer en compliance met de regelgeving

Pideeco is een adviesbureau dat juridische diensten, zakelijke oplossingen, operationele assistentie en educatief materiaal biedt voor professionals in de financiële sector.

We zijn gevestigd in Brussel en zijn gespecialiseerd in diensten voor het naleven van wettelijke risico's in de eurozone.

Pideeco combineert professionele kennis van regelgeving en technische expertise om het bedrijfsreputationele en operationele risico te beschermen. Onze unieke klantgerichte aanpak helpt ons bij het bouwen van strategische en legitieme kostenefficiënte oplossingen.

Als u met ons als team werkt, betekent dit dat u complementaire mensen kunt bereiken, wat out-of-the-box denken en innovatieve visie.

Our Network Leer meer over ons