Open Bankieren - PSD2: de toekomst van financiële diensten

De toekomst van het bankieren is aan het veranderen en Open Banking is een opkomende trend die de bankwereld zal ontwikkelen en de sector naar een digitaal tijdperk zal leiden.


Volgens de definitie die wordt gegeven door "Open Banking Europe", de term "Open Banking" verwijst over het algemeen naar de manier waarop banken gegevens en diensten via interfaces (meestal applicatieprogrammeringsinterfaces of API's) ter beschikking kunnen stellen van geautoriseerde derde aanbieders ("TPP's"). Op deze manier worden klantgegevens gedeeld met geautoriseerde dienstverleners om hun behoeften en voorkeuren in kaart te brengen en hen te voorzien van oplossingen op maat en snellere diensten.

Een application programming interface, of API, is een set van programmeercode die gegevens opvraagt, antwoorden analyseert en instructies verstuurt tussen het ene softwareplatform en het andere.


De open bancaire tendens werd in gang gezet met het Betalingsdienstenrichtlijn 2 (2015/2366) ("PSD2"), dat in juli 2013 door de Europese Commissie werd voorgesteld en op 13 januari 2018 van toepassing werd. PSD1 en PSD2 vormen de basis voor het bankieren van de toekomst.

open-banking-psd2-platform-diagram

Open Banking biedt de banken de mogelijkheid om hun klanten en hun behoeften beter te begrijpen: particuliere klanten, KMO's en bedrijven. Open bankieren brengt innovatie in de manier waarop banken hun klanten waarderen en hen betere diensten en producten kunnen aanbieden. De toegenomen concurrentie tussen banken en financiële dienstverleners op basis van technologie ("FinTechs") heeft als gevolg betere en goedkopere betalingsdiensten voor de klanten tot gevolg.


In dit verband moeten we ook benadrukken hoe open bankieren de bankbeleving van klanten comfortabeler maakt, omdat het niet meer nodig is om van de ene bankrekening naar de andere over te stappen. Alle rekeningen van een klant kunnen worden verzameld en gebruikt in één enkel platform. Op deze manier bespaart de klant niet alleen tijd, maar heeft hij ook een beter beeld van zijn financiële status en neemt hij beter geïnformeerde beslissingen.

Het voordeel van een open bankomgeving is dat deze in Europa wordt gereguleerd door PSD2 en de datatransmissie onder een beveiligde versleutelde bankomgeving.

Dit betekent echter niet dat open bankieren zonder risico's is. Bij Open Banking zijn de banken verplicht om, na toestemming van de klant, derde partijen toegang te bieden tot rekeningen via API's, na toestemming van de klant. Dit betekent dat banken hun klanten ervan moeten overtuigen dat zij efficiënt voldoen aan de PSD2 en de algemene verordening inzake gegevensbescherming ("GDPR") van de EU. Cyberbeveiligingsaanvallen zijn ook een zorg voor de eigenaren van gegevens en de open bankomgeving schept geen vertrouwen in de klanten.

Anti-witwassen van geld - Compliance Consultancy
De groei van de markt voor betalingsdiensten in België

Bent u op zoek naar meer gedetailleerde informatie over de groei van de markt voor betalingsdiensten in België? Volg de pagina Artikelen voor meer informatie.



Open bankieren neemt in Europa toe en de toekomst zal zijn dat het bankwezen in toenemende mate zal worden uitgebreid. Enerzijds zullen de banken worden geconfronteerd met uitdagingen die zij zullen moeten overwinnen. Banken zullen de functionaliteit en het nut van open bankieren moeten begrijpen en hun agenten moeten opleiden. Bovendien zullen de banken, nu ze met FinTechs zullen concurreren, hun technische normen moeten verbeteren en de laatste trends moeten overnemen.

Aan de andere kant zal het Open Banking-tijdperk kansen bieden die de toekomst van de sector zullen veranderen. Banken zullen evolueren van traditionele, ouderwetse instellingen naar moderne, innovatieve hubs, en tenslotte zullen banken en klanten verder gaan dan de steriele manier waarop de communicatie tot nu toe verliep.


Op 26 juli 2019 werd het gepubliceerd in de vorm van een gemeenschappelijke verklaring van de Europese verenigingen van de kredietsector (ECSA's) en de verenigingen van derden-aanbieders over de PSD2-regels, van toepassing op 14 september 2019. De Europese Commissie verwelkomde het initiatief.



Het financiële systeem is statisch opgebouwd en investeert in langdurige relaties met klanten. Open-banking gaat de conventionele manier van interactie tussen klanten en banken veranderen. De toekomst is technologisch gedreven, met steeds minder verplichtingen jegens de banken, meer spelers en alles online.

Grote technologische bedrijven als Google, Amazon, Facebook, Apple (GAFA) zijn al begonnen met het open banking-spel. In maart 2019 kondigden Apple en Goldman Sachs aan dat ze hun krachten bundelen om een nieuwe kaart te lanceren met de naam "Apple card" voor iPhones. De twee reuzen zullen de gegevens van hun klanten niet delen met partners en adverteerders. Deze samenwerking is een teken te meer dat technologiebedrijven hun interesse in bankdiensten zullen vergroten en hen naar een nieuw tijdperk zullen leiden.
Voor zakelijke oplossingen en professionele begeleiding
Vasiliki Karamousali - Pideeco Network Partner
Vasiliki Karamousali Senior Consultant
0 opmerkingen
opmerkingen toevoegen

Gerelateerde artikelen

Is het UBO-register nuttig tijdens KYC-processen? Hoe UBO Register te gebruiken in identificatie- en verificatieprocesse...

Financial Institutions Tue 10 December 2019

Weegschaal is de cryptografie die Facebook creëert op basis van de Blockchain technologie. Richtend op de ongeveer 1,7 ...

FinTech Tue 23 July 2019

De Europese Bankautoriteit (EBA) heeft in juni 2019 een advies gepubliceerd over de elementen van een sterke klantenauth...

PSD2 Tue 10 September 2019
Deskundigen op het gebied van risicobeheer en compliance met de regelgeving

Pideeco is een adviesbureau dat juridische diensten, zakelijke oplossingen, operationele assistentie en educatief materiaal biedt voor professionals in de financiële sector.

We zijn gevestigd in Brussel en zijn gespecialiseerd in diensten voor het naleven van wettelijke risico's in de eurozone.

Pideeco combineert professionele kennis van regelgeving en technische expertise om het bedrijfsreputationele en operationele risico te beschermen. Onze unieke klantgerichte aanpak helpt ons bij het bouwen van strategische en legitieme kostenefficiënte oplossingen.

Als u met ons als team werkt, betekent dit dat u complementaire mensen kunt bereiken, wat out-of-the-box denken en innovatieve visie.

Our Network Leer meer over ons