Het eerdergenoemde persbericht volgde op de publicatie van het Jaarlijks NBB-jaarverslag over de financiële marktinfrastructuren en betalingsdiensten van de NBB in juni 2019. Dit document onderstreept op interessante wijze hoe veranderingen in wetgeving en politiek (Brexit) de financiële markten en betalingsdiensten hebben beïnvloed.
PSD2: hoe de nieuwe richtlijn de weg vrijmaakte voor nieuwe spelers op de Belgische markt
PSD2 is het antwoord op de behoefte aan Open Banking. De richtlijn roept op tot het openen van de infrastructuur van de betaalrekening. Open bankieren is een model dat de banken verplicht om hun informatiesystemen (met toestemming van de klant) open te stellen voor derden, de zogenaamde "third party providers" of "TPP's".
Betalingsdiensten zijn diensten die het mogelijk maken contant geld te storten op of op te nemen van bijvoorbeeld een bankrekening, alsmede alle verrichtingen die nodig zijn om de rekening te beheren. Het kan gaan om geldovermakingen, automatische afschrijvingen, overschrijvingen en kaartbetalingen.
PSD2 is het antwoord op de behoefte aan Open Banking. De richtlijn roept op tot het openstellen van de infrastructuur van de betaalrekening. Open bankieren is een model dat vereist dat de banken (met toestemming van de klant) hun informatiesystemen openen (met toestemming van de klant) voor derde partijen, de zogenaamde derde partijen of "TPP's".
Bent u op zoek naar meer gedetailleerde informatie over de PSD2 ? Volg de Diensten pagina voor meer inzichten.
Is Brexit de nieuwe kans voor de EU-markten?
Het NBB-rapport spreekt zich uit over het feit dat reeds twee belangrijke entiteiten, Moneygram en eBury, hun bedrijf van het Verenigd Koninkrijk naar België hebben verplaatst, vanwege de aanstaande uittreding van het Verenigd Koninkrijk uit de EU. Landen als Luxemburg, België en Nederland zijn begonnen met het verwelkomen van Britse entiteiten.Bovendien zijn veel entiteiten lid van de Single European Payments Area (SEPA). Het Verenigd Koninkrijk maakt momenteel deel uit van het geografische toepassingsgebied van de SEPA-regelingen vanwege zijn EU-lidmaatschap. De European Payments Council publiceerde in maart 2019, een document waarin de Raad verschillende scenario's met betrekking tot SEPA en Brexit analyseert. Volgens het rapport nemen 84 Britse betalingsdienstaanbieders (PSP's) deel aan de SEPA Credit Transfer (SCT) regeling, 40 aan de SEPA Direct Debit (SDD) Core regeling, 27 aan de SDD B2B regeling en 5 aan de SCT Instant regeling. Hoewel de scenario's de deur lijken open te laten voor deelname aan SEPA, zelfs in het geval van een harde Brexit, heeft de onzekerheid ertoe geleid dat veel bedrijven hun activiteiten in de EU-lidstaten hebben verplaatst. België is een eurocentrisch land en dit geeft vertrouwen aan de bedrijven die hun positie in de Unie willen behouden.
Brexit en PSD2 hebben in 2019 geleid tot een aanzienlijke toename van het betalingsverkeer in België. Wat overblijft, is om te zien of de stijging zich zal voortzetten en hoe België van deze tendens zal profiteren.