De afgelopen jaren is de banksector in de Europese Unie geschokt door verschillende schandalen in verband met het witwassen van geld.
Op 24 juli 2019 publiceerde de Europese Commissie onder meer een rapport over de beoordeling van recente vermeende witwaspraktijken waarbij EU-kredietinstellingen zijn betrokken. Deze verslagen toonden de leemten in de uitvoering van de regels aan.

De strijd tegen het witwassen van geld en de financiering van terrorisme is een van de belangrijkste prioriteiten van de Europese Commissie. Veel financiële instellingen voldeden echter niet of niet doeltreffend aan de vereisten in de strijd tegen het witwassen van geld en de financiering van terrorisme.


Top 10 AML-boetes van het afgelopen decennium

Jaar
Bank
Land
Fijn
Informatie
Regelaar
2015
BNP Paribas SA
Frankrijk
$8.9bn
Schending van de economische sancties van de U.S. tegen Cuba, Soedan en Iran door informatie van bankoverschrijvingen te verbergen om ze door de systemen van de U.S. te loodsen en te vermijden dat er rode vlaggen zouden gaan rinkelen.
2019
UBS Group AG
Zwitserland
$5.1bn
Advies aan nieuwe Franse cliënten om hun geld in Zwitserland te deponeren met het oog op het witwassen van geld en het afschermen van de belasting.
2020
Goldman Sachs
Verenigde Staten
$2.9bn
Betrokkenheid bij een omkopings- en witwasconstructie in verband met het 1MDB-fonds van de bank ter ondersteuning van de energieontwikkeling in Maleisië. De ingezamelde 6,5 miljard dollar werden in plaats daarvan onder meer gebruikt voor de aankoop van luxe onroerend goed en jachten.
2012
HSBC Holdings Plc
Groot-Brittannië
$1.9bn
Heeft toegestaan dat zijn banken werden gebruikt voor het witwassen van 881 miljoen dollar van Mexicaanse en Colombiaanse drugskartels.
2014
JP Morgan
Verenigde Staten
$1.7bn
Heeft Bernard Madoff toegestaan een ponzi-regeling uit te voeren, met inbegrip van het witwassen van geld, en heeft zijn AML-verplichtingen genegeerd door zijn verdachte transacties niet te signaleren.
2019
Standard Chartered
Groot-Brittannië
$1.1bn
Het niet verzamelen van voldoende informatie over een cliënt die producten uitvoert die voor militaire doeleinden kunnen worden gebruikt. Schendingen van embargo's tegen Iran, Syrië en Cuba.
2018
ING Groep NV
Nederland
$900m
Het niet opsporen en tegenhouden van honderden miljoenen euro's die jarenlang via hun bankrekeningen werden witgewassen.
2020
Westpac Bank
Australië
$900m
Meer dan 23 miljoen inbreuken (op AML-wetgeving) voor meer dan 7 miljard US$. Bankfunctionarissen worden beschuldigd van het negeren van internationale geldovermakingen die worden gebruikt voor kinderuitbuiting.
2017
Deutsche Bank
Duitsland
$630m
Het niet handhaven van adequate AML-controles en het overhevelen van 6 miljard dollar uit Rusland via Britse rekeningen van de bank naar Cyprus, Estland en Letland.
2018
Commonwealth Bank
Australië
$530m
Niet-tijdige beoordeling, controle en melding van verdachte transacties en overtreding van de witwaswetgeving ten minste 53.750 keer.


Als gevolg van deze verschillende schandalen en om de integriteit van het financiële stelsel van de Europese Unie te waarborgen, werd in deze verschillende verslagen van de Europese Commissie de nadruk gelegd op de lessen die zijn geleerd en de zaken die moeten worden verbeterd. De belangrijkste lacunes die in het laatste verslag van de Europese Commissie over de bestrijding van witwassen van geld zijn vastgesteld, zijn de volgende:

  • 1

    Onjuiste toepassing of niet-toepasselijkheid van de wettelijke verplichtingen waaraan de systemen en controles ter bestrijding van het witwassen van geld en de financiering van terrorisme zijn onderworpen;

  • 2

    Tekortkomingen van de autoriteiten in de strijd tegen ML en TF;

    • 3

      Vertraging tussen de risiconeiging en het risicobeheer;

      • 4

        Ondoeltreffend toezicht op het beleid ter bestrijding van het witwassen van geld en de financiering van terrorisme.




      De dissonantie tussen de lidstaten AML-zorgvuldigheid

      De Commissie heeft vastgesteld dat de lidstaten de regels niet op dezelfde wijze hebben toegepast, wat het voor de Unie moeilijk maakt om het witwassen van geld en de financiering van het terrorisme te voorkomen.
      De banken hebben niet voldaan aan de essentiële vereisten van de richtlijn ter bestrijding van het witwassen van geld, zoals risicobeoordeling, klantenonderzoek en het melden van verdachte transacties aan financiële inlichtingeneenheden en activiteiten;
      Overheidsinstanties kwamen pas tussenbeide nadat zich aanzienlijke risico's hadden voorgedaan of pas wanneer zij op de hoogte waren van herhaalde gevallen van niet-naleving van regels en governance. De reacties van de banktoezichthouders lopen uiteen in timing en actie. De samenwerking tussen de nationale toezichthoudende instanties en de Europese Centrale Bank moet verder worden verbeterd.
      Zelfs met de meest recente hervormingen en richtlijnen inzake het witwassen van geld (4th, 5th AML richtlijn and soon the 6th AML richtlijn) die een groot deel van de geconstateerde problemen oplossen, moet de Europese Commissie nieuwe wetgevingsbesluiten ten uitvoer leggen.
Ondanks alle wetgeving ter bestrijding van het witwassen van geld worden de bankinstellingen van de Europese Unie nog steeds geteisterd door verschillende schandalen. Er moeten maatregelen worden genomen om deze schandalen te verminderen of zelfs uit te bannen. De overheid zal proactief moeten optreden en niet moeten wachten op een herhaling van een aantal gevallen. Misschien kan een verordening deze taak vergemakkelijken en bijdragen aan de standaardisering van de strijd tegen het witwassen van geld en het terrorisme in de Europese Unie.
Michel Cliquet - Pideeco Network Partner
Michel Cliquet Senior Consultant
0 opmerkingen
opmerkingen toevoegen

Gerelateerde artikelen

Wat zijn de gevolgen van de recente invoering van de EU-richtlijnen 2015/849 en 2018/843 ter bestrijding van het witwass...

AML Mon 28 August 2017

Hoe doet u zaken in Rusland? Leer meer over de verschillende soorten Russische entiteiten en hoe u KYC uitvoert op Russi...

Financial Institutions Mon 08 January 2018

Is het UBO-register nuttig tijdens KYC-processen? Leer hoe en waarom het belangrijk is om Ultimate Beneficial Owners te...

Europe Tue 10 December 2019
Deskundigen op het gebied van risicobeheer en compliance met de regelgeving

Pideeco is een adviesbureau dat juridische diensten, zakelijke oplossingen, operationele assistentie en educatief materiaal biedt voor professionals in de financiële sector.

We zijn gevestigd in Brussel en zijn gespecialiseerd in diensten voor het naleven van wettelijke risico's in de eurozone.

Pideeco combineert professionele kennis van regelgeving en technische expertise om het bedrijfsreputationele en operationele risico te beschermen. Onze unieke klantgerichte aanpak helpt ons bij het bouwen van strategische en legitieme kostenefficiënte oplossingen.

Als u met ons als team werkt, betekent dit dat u complementaire mensen kunt bereiken, wat out-of-the-box denken en innovatieve visie.

Our Network Leer meer over ons