Dankzij het gemak van online winkelen en de mogelijkheid om overal ter wereld goederen en diensten te kopen, heeft e-commerce een revolutie teweeggebracht in de manier waarop we zaken doen. De COVID-19 pandemie heeft deze trend alleen maar versneld en dwingt veel bedrijven ertoe hun activiteiten online te verplaatsen om het hoofd boven water te houden. Maar met de snelle groei van e-commerce komen ook nieuwe uitdagingen, zoals veiligheidsproblemen, privacyproblemen en naleving van de regelgeving.


E-commerce, kort voor elektronische handel verwijst naar de uitwisseling van alle soorten goederen, diensten, fondsen of gegevens via een elektronisch netwerk, meestal het internet. Dit soort zakelijke transacties kan plaatsvinden tussen bedrijven (B2B), tussen bedrijven en consumenten (B2C) en tussen consumenten en andere consumenten (C2C).

E-commerce omvat doorgaans een proces in drie stappen dat begint met de aanvaarding van de bestelling van de klant. De tweede stap is het verwerken van de betaling, waarbij de betaling van de klant veilig wordt verwerkt via een betalingsgateway. De laatste stap is het onmiddellijk verzenden van de bestelling. Dit is een cruciale stap om de klanttevredenheid en -loyaliteit te behouden.
PEP 0

Verwacht wordt dat de e-commercemarkt in 2023 een omzet van 4,00 biljoen dollar zal behalen, en tussen 2023 en 2027 een samengesteld jaarlijks groeipercentage van 11,34% zal kennen, wat zal leiden tot een geschatte marktomvang van 6,15 biljoen dollar in 2027.

In dit artikel verkennen we de wereld van de elektronische handel, onderzoeken we de voor- en nadelen ervan en geven we inzicht in hoe bedrijven en consumenten door dit complexe landschap kunnen navigeren.
compliance ecommerce history ecommerce


Er zijn vele voordelen bij het zakendoen op een online platform . Door te begrijpen hoe e-commerce werkt, kunnen particulieren en bedrijven deze voordelen in hun voordeel benutten. Enkele van de voordelen die e-commerce biedt zijn een grote markt met lagere kosten om uw bedrijf te starten. U hebt ook de mogelijkheid om snel in te spelen op nieuwe trends. E-commerce is niet beperkt tot de fysieke ruimte.

Hoewel e-commerce veel voordelen biedt voor bedrijven, brengt het ook zijn eigen uitdagingen met zich mee. Deze uitdagingen omvatten het ontbreken van de persoonlijke benadering en de fysieke interactie met verkoopadviseurs die in winkels wel aanwezig is. Bovendien kan het gebrek aan tastbare aanraking sommige klanten nerveus maken over wat zij van hun aankopen kunnen verwachten..
PEP 0

E-commerce bedrijven en klanten moeten ook waakzaam zijn voor creditcardfraude en IT-beveiliging. Als een onlinebedrijf in meerdere gebieden actief is en aan klanten in verschillende regio's verkoopt, moet het voldoen aan de wet- en regelgeving in elk rechtsgebied. Dit kan leiden tot een groot aantal complicaties op gebieden zoals naleving.

E-commerce heeft een revolutie teweeggebracht in de manier waarop wij winkelen en zaken doen, waardoor het voor consumenten en bedrijven gemakkelijker is geworden om contacten te leggen en transacties te verrichten. Maar zoals elk door technologie aangedreven platform heeft ook e-commerce nieuwe mogelijkheden voor criminele activiteiten gecreëerd. Cybercriminelen hebben manieren gevonden om kwetsbaarheden in onlinetransacties uit te buiten en gebruik te maken van de anonimiteit en het wereldwijde bereik van het internet om een breed scala aan misdrijven te plegen, van (belasting)fraude tot het witwassen van geld.

Het witwassen van transacties is een vorm van elektronisch geld waarbij illegale handelaren hun transacties kunnen verbergen door de verkoop te verwerken via de betalingsgegevens van een legitieme verkoper. Dankzij deze frauduleuze praktijk kunnen illegale bedrijven veiligheidsmaatregelen omzeilen en financiële activiteiten uitvoeren die anders verboden zouden zijn. Door gebruik te maken van legale betalingskanalen kunnen witwassers van transacties aan opsporing ontsnappen en doorgaan met criminele activiteiten, wat ernstige gevolgen kan hebben voor bedrijven, consumenten en het financiële stelsel.

compliance-ecommerce-printing-invoices
De snelle uitbreiding van e-commerce en mobiele betalingen heeft geleid tot een toename van het witwassen van transacties. Geschat wordt dat tussen 2023 en 2027 fraude met online betalingen wereldwijd meer dan 343 miljard dollar aan verliezen bij handelaren zal veroorzaken. Dit onderstreept de dringende behoefte aan krachtige maatregelen om dit soort financiële criminaliteit te bestrijden en de integriteit van het financiële systeem te beschermen.


E-commerce heeft aanleiding gegeven tot een verscheidenheid aan fraudegevallen die aanzienlijke gevolgen kunnen hebben voor zowel consumenten als bedrijven. Terugbetalingsfraude is een veelgebruikte tactiek van fraudeurs die met gestolen creditcards goederen niet kunnen ontvangen of uitbetalen. Een andere vorm van fraude is onderschepping, waarbij de fraudeur een bestelling plaatst met een geldig factuur- en verzendadres, maar vervolgens probeert de goederen voor zichzelf te onderscheppen.

Deze en andere vormen van e-commerce-fraude onderstrepen het belang van waakzaamheid en voorzichtigheid bij on-linetransacties. E-handel wordt ook gebruikt als instrument voor belastingontduiking. Verschillende factoren hebben ertoe geleid dat e-handel wordt erkend als een middel tot belastingontduiking. Een van deze factoren is de uitdaging waarmee de belastingautoriteiten worden geconfronteerd bij het opsporen en controleren van e-handelstransacties, met name bij grensoverschrijdende verkopen.

In de VS, the Wet op het bankgeheim(BSA) vereist dat Amerikaanse financiële instellingen Amerikaanse overheidsinstanties helpen bij het opsporen en voorkomen van het witwassen van geld. Volgens de BSA worden e-commerce platforms die aan bepaalde criteria voldoen, beschouwd als "money services businesses" (MSB's) en zijn zij onderworpen aan de vereisten van het AML-programma.



E-commerce EU compliance regulation
In the European Union , the DAC 7 directive (effective from 1 January 2023) aims to increase tax transparency in the digital sector. This is achieved by obliging reporting platform operators to collect and report specific information on sellers using their platforms for certain commercial activities.


Bovendien moeten de EU-lidstaten deze informatie automatisch uitwisselen. De regels in de vijfde anti-witwasrichtlijn (AMLD5) zijn ook van toepassing op e-commercebedrijven onder de paraplu van verplichte entiteiten. Onlinebedrijven zijn nu verplicht KYC-procedures en EDD-procedures te volgen.

Internationaal is er de Payment Card Industry Data Security Standard (PCI DSS). Deze norm geldt voor elk bedrijf dat creditcardbetalingen accepteert. Hij beschrijft de beveiligingsvereisten voor de verwerking, opslag en overdracht van creditcardgegevens. De PCI DSS werd in december 2004 opgesteld door American Express, Discover Financial Services, JCB International, Mastercard en Visa.

PCI DSS is op 22 maart 2022 bijgewerkt. Het doel van de update is de veranderende beveiligingseisen van de betalingsindustrie aan te pakken, het belang van permanente beveiligingsmaatregelen te benadrukken, meer flexibiliteit te bieden en de procedures te verbeteren voor organisaties die verschillende methoden gebruiken om hun beveiligingsdoelstellingen te bereiken.

In the world of e-commerce, there are red flags that may help you become aware of any criminal activity on an online platform. The list of red flags needs to be updated as criminals are becoming more creative and smarter.

Als een koopman, moet u zich bewust zijn van de volgende rode vlaggen betreffende uw klanten:
  • 1

    Tegenstrijdigheden aanpakken

  • 2

    Spoed- of nachtverzending

  • 3

    Valse of verdachte contactgegevens


Als een klant, moeten de volgende rode vlaggen vragen oproepen:
  • 1

    De prijzen zijn zeer laag

  • 2

    Je ziet spelfouten in de URL

  • 3

    Nieuwe website zonder veel informatie


Als een AML-analist, moet je je bewust zijn van de volgende rode vlaggen:
  • 1

    Klanten of handelaren die verblijven in landen die de AML-regelgeving niet hoog in het vaandel hebben staan.

  • 2

    Personen die betrokken zijn bij economische of commerciële activiteiten of sectoren die als kwetsbaar voor het witwassen van geld worden beschouwd.

  • 3

    Rekeningtransacties of andere handelingen die niet stroken met de informatie en gegevens die tijdens het due diligence onderzoek zijn verzameld.


De toekomst van de wettelijke voorschriften inzake e-handel zal waarschijnlijk meer aandacht en toezicht van wetgevers en regelgevende instanties vergen. Nu de elektronische handel blijft groeien en een steeds grotere rol gaat spelen in de wereldeconomie, groeit het besef dat het rechtskader voor on-linetransacties moet worden bijgewerkt en uitgebreid.

Het pakket digitale diensten (vanaf 1 januari 2024) zal een nieuwe reeks voorschriften voor online-tussenpersonen invoeren. Deze nieuwe regels moeten voorschrijven hoe deze diensten en hun procedures moeten worden opgezet. De regelgeving omvat extra verantwoordelijkheden om de verspreiding van illegale inhoud en illegale producten op het internet tegen te gaan, minderjarigen beter te beschermen en gebruikers meer mogelijkheden en betere informatie te bieden. De taken van de verschillende online-entiteiten zullen in overeenstemming zijn met hun rol, omvang en impact op het online-ecosysteem.
compliance ecommerce Visionary technology


Eén aandachtspunt zal waarschijnlijk de privacy en beveiliging van gegevens zijn, aangezien de bezorgdheid over online veiligheid en de bescherming van persoonsgegevens blijft toenemen. E-commercebedrijven zullen ijverig moeten zijn in hun inspanningen om klantgegevens te beschermen en te voldoen aan de nieuwe wet- en regelgeving inzake gegevensprivacy.

Een ander aandachtsgebied zal waarschijnlijk de internationale handel en belastingen zijn, aangezien de elektronische handel de grenzen tussen de landen doet vervagen en het voor bedrijven gemakkelijker maakt om over de grenzen heen te opereren. Bijgevolg zal er een groeiende behoefte zijn aan juridische kaders die grensoverschrijdende transacties doeltreffend kunnen regelen en misbruik van het systeem kunnen voorkomen.
0 opmerkingen
opmerkingen toevoegen

Gerelateerde artikelen

Welke financiële misdrijven kunnen plaatsvinden in de metaverse? Leer hoe diefstal, financiering van terrorisme en het ...

Anti Money Laundering Wed 05 October 2022

Wat is trade-base money laundering en hoe kunnen AML-experts het bestrijden? Ons artikel behandelt de definitie van TBML...

Red Flags Wed 03 January 2024

Hoe wassen criminelen hun vuile geld wit? Ontdek hoe loot boxes, carding en hacken wordt gebruikt om geld wit te wassen ...

Money Laundering Mon 09 March 2020

Wat is BMR en hoe verandert het de benchmarks? Leer over het einde van LIBOR en Eonia, en verken de nieuwe benchmarks di...

Compliance Thu 20 February 2020
Deskundigen op het gebied van risicobeheer en compliance met de regelgeving

Pideeco is een adviesbureau dat juridische diensten, zakelijke oplossingen, operationele assistentie en educatief materiaal biedt voor professionals in de financiële sector.

We zijn gevestigd in Brussel en zijn gespecialiseerd in diensten voor het naleven van wettelijke risico's in de eurozone.

Pideeco combineert professionele kennis van regelgeving en technische expertise om het bedrijfsreputationele en operationele risico te beschermen. Onze unieke klantgerichte aanpak helpt ons bij het bouwen van strategische en legitieme kostenefficiënte oplossingen.

Als u met ons als team werkt, betekent dit dat u complementaire mensen kunt bereiken, wat out-of-the-box denken en innovatieve visie.

Our Network Leer meer over ons