De algemene beoordeling van de risico's (EWRA) die financiële instellingen in dit verband moeten uitvoeren, is een instrument dat de verplichte entiteiten in staat stelt de ML/FT-risico's waaraan zij zijn blootgesteld, te identificeren en op passende wijze te beheren of, in voorkomend geval, deze te beperken.
In een bredere context, Programma's voor de beoordeling van bedrijfsrisico's (ERA) of het beheer van bedrijfsrisico's (ERM) helpen entiteiten om hun aanpak van risicobeheersing aan te passen aan de eisen van de evoluerende financiële bedrijfsnormen.
Hoe realiseer je een effectieve aml risicoanalyse van je bedrijf?
De vele voordelen van een effectief aml assessment systeem kunnen alleen ontstaan als een goed begrip van de aml ewra regelgeving en de ervaring van uw bedrijf en uw bedrijfssector gelijktijdig aangewend worden.Financiële instellingen beheren hun AML-risicoblootstelling door het definiëren van gezonde processen en op risico gebaseerde waakzaamheidsinspanningen.
EWRA-naleving en de risicogebaseerde aanpak (RBA)
Een passende risicogebaseerde benadering begint met het verwerven van een grondige en actuele kennis van de risicopositie van de instelling en een goed begrip van deze risico's. De instelling is zich bewust en van de risico's die zij loopt.Risicogebaseerde aanpak (RBA) is een essentieel onderdeel van Risk Management en het AML/CFT-kader. RBA werd benadrukt in de 2012 FATF-aanbevelingen 2012:
"....landen moeten een risicogebaseerde benadering (RBA) toepassen om ervoor te zorgen dat de maatregelen ter voorkoming of beperking van het witwassen van geld en de financiering van terrorisme in verhouding staan tot de vastgestelde risico's.".
en was ook een belangrijk aandachtspunt bij de implementatie in de vierde Europese AML-richtlijn.
Volgens de RBA is er sprake van proportionaliteit van de genomen maatregelen, afhankelijk van hoe hoog het risico is. Dit betekent dat RBA in situaties met een laag risico minder acties mogelijk maakt en dat de nadruk wordt gelegd op hoge risico's, waarbij verscherpte maatregelen verplicht zijn. Dankzij deze methode kan de toewijzing van de beschikbare middelen worden geoptimaliseerd.
AML EWRA Risicobeoordelingsmethode voor de gehele onderneming
Volgens de geldende regelgeving moeten verplichte entiteiten ten minste rekening houden met de kenmerken van hun klanten, de producten, diensten of activiteiten die zij aanbieden, de betrokken landen of geografische gebieden, alsook de distributiekanalen die zij gebruiken.
Naast de kenmerken moeten internationale, relevante sectorale normen en beoordelingen (Europese toezichthoudende autoriteiten, ...) ook door ondernemingen in overweging worden genomen om hun blootstelling aan het aml-risico in te schatten.
De inherente risicoscore moet worden berekend aan de hand van een welomschreven methodologie.
Vaak wordt aan de geclassificeerde risico's een wegingsfactor toegevoegd om de geaggregeerde risicocategorie in evenwicht te brengen en de impact nauwkeurig te bepalen.een wegingssfactor wordt toegevoegd aan het geclassificeerde risico om een evenwicht en impactprecisie in het geaggregeerde overzicht van de risicocategorie te verkrijgen.
De beoordeling van de inherente risico's vindt plaats vóór het onderzoek van de (interne) controles en evalueert de aard, de complexiteit en het volume van de activiteiten die aanleiding geven tot het geïdentificeerde risico.
De resterende risicoscore geeft een definitieve visie op het risico na bestudering van de bevindingen en de interne controles.
De WMALCO moet ervoor zorgen dat passende correcties tijdig en efficiënt zijn en dat de nodige middelen worden ingezet. In dit verband worden een geplande vervaldatum en een raming van de voltooiingsvereisten vermeld in het plan met corrigerende maatregelen of het herstelplan, samen met de passende middelen om de taak uit te voeren.
De actieprioriteiten worden gerechtvaardigd door de uiteindelijke restrisicobeoordeling.
De verplichting voor financiële instellingen om hun EWRA te documenteren en voortdurend te actualiseren
Het is geen proces dat één keer per jaar plaatsvindt, maar een continu proces dat telkens wanneer zich een belangrijke situatie voordoet, plaatsvindt. De entiteit moet op elk moment een duidelijk inzicht hebben in de evolutie van haar ML-risico's in verband met de zakelijke relatie.
Naast het EWRA-verslag wordt een document verwacht waarin het proces voor de voltooiing van de beoordeling wordt beschreven. In dit verslag worden het toepasselijke wettelijke kader en de sectorale richtsnoeren gespecificeerd. Bovendien moet worden vermeld welke methodologie is gebruikt, hoe deze in de beoordeling is geïntegreerd, een beschrijving van de procedures voor het toezicht op en de tijdige actualisering van het risicobeoordelingsproces en een verwijzing naar de mate waarin de antiwitwasfunctieverantwoordelijke (Anti-Money Laundering Compliance Officer (AMLCO), de compliance officer, de hoogste leiding en alle andere partijen bij alle fasen van het proces zijn betrokken.
De ondernemingen moeten aan de hand van deze documenten aan hun regulator kunnen aantonen dat hun aanpak voldoet aan de verplichtingen van de AML-wet van 20 juli 2020 (België).
Bent u op zoek naar meer gedetailleerde informatie over de algemene risicobeoordeling van EWRA? Volg het artikel voor meer inzichten.
De relevante risicofactoren waarmee rekening moet worden gehouden
Om hun EWRA uit te voeren, zullen ondernemingen rekening moeten houden met specifieke risicofactoren en het evenredigheidsbeginsel.De risicofactoren zullen bij de analyse en de uiteindelijke beoordeling worden gebruikt als pijlers waarop de onderneming op haar evaluatie zal worden gebouwd. De risicofactoren hebben betrekking op specifieke gebieden die veel subrisico's kunnen omvatten waarmee rekening moet worden gehouden. De risicofactor van klanten kan bijvoorbeeld risico's omvatten zoals het werken met de verkeerde tegenpartij, het niet hebben van voldoende aanvullende maatregelen om een gefundeerde beslissing te nemen, enz.
De entiteiten die een EWRA uitvoeren, moeten de risicofactoren wegen op basis van hun relevantie in de zakelijke relatie en transacties. De entiteiten geven gewoonlijk verschillende "scores" voor verschillende factoren. Volgens Richtlijnen van de EBA voor risicofactoren (JC 2017 37) bij de weging van risicofactoren moeten de entiteiten rekening houden met veel zaken zoals het feit dat winstoverwegingen geen invloed hebben op de risicoclassificatie en dat de onderneming bereid is om automatisch gegenereerde risicoscores te negeren waar nodig, uiteraard met de nodige documentatie voor deze beslissing.
De redenering achter de EWRA-verplichting
De bevoegde nationale autoriteiten kunnen beoordelen of het kader en de gedragslijnen en procedures van de interne organisatie van de ondernemingen op het gebied van de bestrijding van witwassen en financiering van terrorisme adequaat zijn.
Het stelt ondernemingen in staat om de risico's op het gebied van witwassen en financiering van terrorisme waaraan een onderneming is blootgesteld, in kaart te brengen en situaties te identificeren die hogere risico's op het gebied van witwassen en financiering van terrorisme genereren en waarop de inspanningen ter bestrijding van witwassen en financiering van terrorisme moeten worden gericht.
Bovendien biedt het bedrijven een goed perspectief op hoe zij hun klanten het beste kunnen inschatten en hoe zij het risico van hun klanten het best kunnen inschatten terwijl zij afzonderlijke gevallen benaderen.
Overweeg het wettelijk kader alvorens een AML EWRA te starten
- De vijfde AML-richtlijn (2018/843);
- De Belgische wet ML/FT van 20 juli 2020;
- De NBB-verordening van 21 november 2017;
- Circulaire 02/2018 Globale beoordeling van de risico's van witwassen en financiering van terrorisme.
- The 5e AML-richtlijn (2018/843);
- De Belgische wet van 20 juli 2020 op het witwassen van geld en de financiering van terrorisme., tot omzetting van de 4e AML-richtlijn in het Belgische rechtskader;
- The NBB-verordening van 21 november 2017;
- Circulaire 02/2018 / Algemene beoordeling van de risico's van het witwassen van geld en de financiering van terrorisme.
Er zijn ook nuttige documenten gepubliceerd door de Autoriteit voor Diensten en Financiële Markten (FSMA):
- Praktische gids voor de algemene risicobeoordeling voor het witwassen van geld en terrorisme van de financiering door verzekeringstussenpersonen ("Praktische gids FSMA_2018_07 du 22/05/2018"). , beschikbaar in het Frans of Nederlands.
- Periodieke vragenlijst met betrekking tot de preventie van het witwassen van geld en de financiering van terrorisme ("FSMA_2020_11 du 10/09/2020") alleen beschikbaar in het Frans.
Het is een kans voor bedrijven om een duidelijker beeld te krijgen op de blootstelling in de business en te anticiperen op de ML/TF-risico's vooraleer ze een te hoge last voor de entiteit worden.
The way in which you are describing how to conduct AML risk assessment is very appropriate, the definitions and explanations are perfect, i really like this blog i want to say Thank alot for this blog.
I am looking for an automated tool / solution to perform EWRA for a Bank. Essentially risk rating engine to calculate inherent and residual risks of AML, Sanctions and Anti-Bribery and corruptions (ABC).
Dear, I suggest you address your enquiry through our contact section. Kind regards,