Wat zullen de gevolgen zijn van de tenuitvoerlegging van de vierde AML-richtlijn (2015/849) van de EU?
Sinds 1991 voert de Europese Unie regelmatig een nieuwe richtlijn tegen het witwassen van geld in. Op 20 mei 2015 publiceren het Europees Parlement en de Raad de vierde AML-richtlijn (2015/849) tot voorkoming van het gebruik van het financiële stelsel voor het witwassen van geld of de financiering van terrorisme, tot wijziging van de richtlijn van 2005. Deze nieuwe richtlijn moest uiterlijk in juni 2017 in de lokale wetgeving worden omgezet.Op 18 september 2017 heeft België na een korte push-back de EU 2015/849 AML4 richtlijn (AMLD4) omgezet in nationaal recht. 18/09/2017 België AML wettelijke update.
De 5e AML Richtlijn werd gepubliceerd in juni 2018. De lidstaten moeten hun nationale wettelijke en bestuursrechtelijke bepalingen in werking doen treden om uiterlijk op 10 januari 2020 aan de vijfde richtlijn (AMLD5) te voldoen.
Legal and Regulatory compliance challenges
Dit is een nieuwe uitdaging voor financiële instellingen en andere onderworpen entiteiten, aangezien lokale toezichthouders niet langer aarzelen om op korte termijn enorme boetes en/of verplichte corrigerende maatregelen opleggen. Het financiële verlies als gevolg van AML-deficiënties is niet langer een residueelrisico en moet perfect begrepen worden.
Bestrijding van het witwassen van geld is een centraal thema in Compliance. Met de versterking van de controles door lokale en Europese toezichthouders moeten financiële instellingen ervoor zorgen dat ze via al hun diensten voldoen aan de anti-witwasregels, maar ook dat ze er door middel van hun toezicht op de naleving van de regelgeving voor zorgen dat ze goed op de hoogte zijn van de laatste ontwikkelingen op het gebied van de EU, OFAC, GAFI/FATF, de lokale toezichthouder, enz.
De sensibilisering voor de komst van de nieuwe verordening moet worden bepaald door de "tone at the top" en de verantwoordingsplicht van hoge ambtenaren met een duidelijk bestuur. Een duidelijk inzicht in hoe "goed" eruit ziet binnen de verschillende business lines en grensoverschrijdend als de onderneming deel uitmaakt van een groep.
Een audit trail van de "as is" en "to be" situatie is een aanbevolen stap voor het bewijselement in het geval dat uw onderneming onder de loep wordt genomen. Dit gaat van notulen van workshops, veranderende strategieën, procedures en beleidslijnen, opvolging en implementatie van wettelijke vereisten, advies van de lokale bevoegde autoriteiten, opleiding, enz. Als compliance consultants kunnen wij u in verschillende domeinen bijstaan, maar voor het beheer van de afdeling Compliance is het gebruik van een dashboard systeem dat onze verantwoordelijkheden dekt een aanrader.
Hi there. Thanks for sharing the valuable information. I found this article very helpful. I have read a similar article on 5 Things to Consider if You are not GDPR Ready. Please do check it out.