Houd je van cookies? 🍪 We gebruiken cookies, we gaan gewoon naar onze website, we slaan geen persoonlijke gegevens op. Door onze site te gebruiken, lezen we je graag Cookiebeleid, Privacybeleid en Servicevoorwaarden.
De meest algemene definitie van de risicogebaseerde aanpak (RBA) is een methode die het mogelijk maakt om op basis van een voorafgaande analyse van de gegevens prioriteiten te stellen voor de activiteiten van de onderneming. Sinds de 2012 FATF-aanbevelingen is het een overkoepelende vereiste, waardoor de basis wordt gelegd voor een effectieve implementatie van alle aanbevelingen voor een effectieve uitvoering van alle AML/CFT maatregelen.
Wat zijn de voordelen van het implementeren van een risicogebaseerde aanpak ?
Het RBA-proces stelt u in staat om potentieel hoge risico's van het witwassen van geld en de financiering van terrorisme te identificeren en strategieën te ontwikkelen om deze te beperken. Het onderliggende principe van de RBA is om de middelen (uw middelen) te focussen op waar ze het meest nodig zijn (uw behoeften) om risico's binnen uw tolerantieniveau te beheren.
Conventional approach
Prioritering
No
Operationele kosten
High
Reactiesnelheid
Slow
Personeelszaken
High
Risk Based approach
Prioritering
Yes
Operationele kosten
Small
Reactiesnelheid
Fast
Personeelszaken
Low
Een RBA bestaat daarom uit een identificatie, beoordeling en beoordeling en inzicht risico's op het gebied van witwassen en financiering van terrorisme en de daaruit voortvloeiende toepassing van maatregelen ter bestrijding van witwassen en financiering van terrorisme in verhouding tot deze risico's om een efficiënte en effectieve risicobeperking te bereiken. Het niveau van het geïdentificeerde risico zal het niveau van due diligence bepalen dat vereist is.
6 Stappen voor een efficiënte Risk Based Approach (RBA) procedure
1
Definitie en evaluatie van de risico's. De potentiële risico's van het witwassen van geld en de financiering van terrorisme waarmee beroepsbeoefenaars te maken krijgen, zullen variëren afhankelijk van vele factoren, waaronder de ondernomen activiteiten en het bedrijfsmodel.
2
Verzamel gegevens
3
Analyseer de gegevens in het licht van het bedrijfsmodel en geef prioriteit aan de risico's
4
Acteer op de geïdentificeerde risico's. Escaleer de meest riscante gevallen
5
Meet het succes, KPI
6
Updateer uw model en vul de leemten op
.
Houd er rekening mee dat de risicogebaseerde aanpak inhoudt dat de middelen moeten worden vastgesteld waar de behoeften worden vastgesteld.
Central Compliance is de organisatie van alle compliance monitoring en controle van de professionele activiteiten van een bepaald bedrijf of bedrijf. ...
Waarom is het essentieel om AML-lookbacks te integreren binnen de financiële instellingen?
In de afgelopen jaren zijn de toezichthouders begonnen met het nader onderzoeken van financiële instellingen met betrekking tot de soliditeit van hun AML/CTF-programma, waarbij ze de moeren en bouten van hun procedures en controles hebben ontleed. Maar de huidige opzet...