Houd je van cookies? 🍪 We gebruiken cookies, we gaan gewoon naar onze website, we slaan geen persoonlijke gegevens op. Door onze site te gebruiken, lezen we je graag Cookiebeleid, Privacybeleid en Servicevoorwaarden.
De meeste financiële instellingen zijn het erover eens dat we in een steeds complexer regelgevend landschap leven.
Zelfs de beste compliance officers kunnen de toenemende reikwijdte van financiële regelgeving, nieuwe interdisciplinaire regels en statuten niet bijhouden, om nog maar te zwijgen van de verplichte samenwerking met toezichthouders en lokale toezichthouders.
Hoe een Legal en Regulatory Watch Program op te zetten?
Het financiële reguleringslandschap heeft de laatste jaren een enorme vlucht genomen en zal in de toekomst nog uitdagender worden. De kosten om gelijke tred te houden met de veranderingen en de controle van de toezichthouder om de deadlines te halen, vereisen een globale en holistische aanpak.
Legal en Regulatory Watch houdt nauwe interactie in met de verschillende belanghebbenden binnen de financiële entiteit. Het doel is om alle verplichtingen met betrekking tot de wet- en regelgeving te dekken.
Binnen een groepscontext is het raadzaam om de regelgeving op elkaar af te stemmen om te voorkomen dat er regulatory shopping bestaat. Dit is een van de belangrijkste lessen die we hebben geleerd van de financiële crisis, waarbij de loste regels en de lakste regelgevers werden gekozen om het bedrijf te ontwikkelen.
Moet de Legal and Regulatory Watch georganiseerd te worden door het Compliance Team?
In de meeste organisaties zal het Compliance Team het toezicht houden. Bovendien maakt de toevoeging van belanghebbenden (juridische afdeling, Business Operations, enz.) het mogelijk om kerncompetenties, kennis en bewustzijn op het gebied van regelgeving te combineren. De verscheidenheid aan professionals zal vanaf het begin de compliance business uitdagingen omarmen.
Om de juridische en regelgevende aspecten te behandelen, houden we rekening met de subset van de verschillende wetten en regels die van kracht zijn, zodat we de implementatie kunnen afstemmen op het juridische principe van de Normenhiërarchie.
Het in kaart brengen en creëren van een Regulatory Watch System
Een goede praktijk is de top down approach waarbij de reikwijdte van de wetswijzigingen, de deadlines, de voortgang, de wijzigingen voor de business requirements en de uiteindelijke eigenaar of verantwoordelijke in kaart worden gebracht.
Deze mapping techniek maakt het mogelijk om een roadbook te ontwikkelen voor het uitvoerend management en ervoor te zorgen dat de nieuwe geldende wet- en regelgeving wordt nageleefd tijdens de gehele aanpassing van de nieuwe wet- en regelgeving.
Verplichte stappen voor sterke Legal and Compliance Regulatory Watch
1
De definitie van de rollen en verantwoordelijkheden van stakeholders. De rapportagemodaliteiten, de frequentie van de vergaderingen, de beslissingsboom, ...
2
De gap-analyse moet worden meegenomen in de beoordeling van het compliance-risico. De impactanalyse en evaluatie van het businessmodel en/of de gecommercialiseerde producten,
Transversale Projectaanpak is de sleutel tot het volgen van alle elementen en het doorvoeren van de vereiste wijzigingen gedurende de gehele projectlevenscyclus
5
Een sterke documentatiemethodologie is essentieel voor audit trail doeleinden
Kan de Legal and Regulatory watch worden uitbesteed?
In onze groeiende financiële regelgevingscontext kan het uitbesteden van een Regulatory Watch Program aan een extern RegTech-bedrijf of een onafhankelijke compliance-consultant een aantrekkelijke oplossing worden voor financiële instellingen.
In veel gevallen is het een kostenefficiënte oplossing, maar de eindverantwoordelijkheid blijft binnen de raad van bestuur.
Omdat het uitbesteed is (zelfs aan een interne groepsentiteit), moeten de nodige controles worden uitgevoerd om de derde partij te controleren, aangezien dit een belangrijk onderwerp is met tal van zakelijke gevolgen.
Om de verschillende informatiekanalen van de regelgevende instanties, de conventies en normen of de internationale wetgeving te kunnen opvolgen en de impact op de organisatie te kunnen evalueren, moet het proces geïndustrialiseerd worden.
Door gebruik te maken van externe middelen (personeel en IT) kan het beheer van een Regulatory Watch Program de talrijke uitdagingen aanpakken. Het maakt het mogelijk om de ervaring in de sector in huis te hebben en de prestaties te versnellen.
Wij helpen bedrijven bij het opzetten van hun Regulatory Watch-programma's
De governance kan op maat worden georganiseerd. Er is geen goed of fout in de implementatie van governance, aangezien het bedrijfsmodel van elke financiële instelling uniek is.
Het bedrijfsmodel zal worden geïmplementeerd om dit efficiënt te organiseren en om het automatisme te stimuleren om de veranderingen in wet- en regelgeving of marktregels te signaleren.
Of de uiteindelijke eigendom bij de afdeling Compliance, de Juridische afdeling of zelfs van andere afdelingen binnen uw organisatie zal ondergebracht worden, zal deel uitmaken van de evaluatie.
Het resultaat is de actualisering van de interne beleidslijnen, procedures en systemen in overeenstemming met het proces van toezicht op de naleving van de regelgeving.
With you along the road
Binnen de snel evoluerende regelgevende wereld, kunnen wij u helpen bij het organiseren van uw systeem voor naleving van de regelgeving en uw team ondersteunen met onze exclusieve sectorobservatie en onze herhaaldelijk bewezen best practices. Onze uitgebreide compliance-oplossingen en ons netwerk van compliance-collega's staan klaar om u te helpen, duidelijkheid te scheppen en u te helpen zaken te doen in het reguleringslandschap waaraan uw organisatie is onderworpen of blootgesteld.
Central Compliance is de organisatie van alle compliance monitoring en controle van de professionele activiteiten van een bepaald bedrijf of bedrijf. ...
Politiek prominente personen (PPP's) zijn personen aan wie prominente publieke functies zijn toevertrouwd, zoals overheidsfunctionarissen, politici of hooggeplaatste militairen. PPP's kunnen ook hun familieleden en naaste medewerkers omvatten. De term "PPP" wordt ...