Compliance Consulting
Risicobeheer- en adviesbureau
Neem contact op
info@pideeco.be
Richtlijn betalingsdiensten PSD2
Compliance Consulting Financiele misdrijven Richtlijn betalingsdiensten PSD2
Het idee achter de richtlijnen inzake betalingsdiensten (BDR) heeft tot doel het leven van de Europese consumenten te vereenvoudigen en de markt open te stellen voor nieuwe spelers, waardoor de concurrentie wordt bevorderd.
De EU heeft in 2007 de eerste Richtlijn betalingsdiensten (64/2007) aangenomen. De belangrijkste onderwerpen in de eerste BDR zijn onder meer het feit dat de aanbieders van betalingsdiensten (PSP's) vóór en na de uitvoering van de dienst duidelijke informatie aan hun gebruikers moeten verstrekken. Bovendien moeten de transacties in EU-valuta's binnen één werkdag worden uitgevoerd. De betalingsdienstaanbieders moeten de transactie corrigeren of de betaler die de dienst heeft gebruikt, terugbetalen indien de transactie niet werd uitgevoerd of verkeerd was.
De EU heeft in 2007 de eerste Richtlijn betalingsdiensten (64/2007) aangenomen. De belangrijkste onderwerpen in de eerste BDR zijn onder meer het feit dat de aanbieders van betalingsdiensten (PSP's) vóór en na de uitvoering van de dienst duidelijke informatie aan hun gebruikers moeten verstrekken. Bovendien moeten de transacties in EU-valuta's binnen één werkdag worden uitgevoerd. De betalingsdienstaanbieders moeten de transactie corrigeren of de betaler die de dienst heeft gebruikt, terugbetalen indien de transactie niet werd uitgevoerd of verkeerd was.
De noodzaak om te antwoorden op een herzien technologisch kader
Sinds 2007 hebben de technologische ontwikkeling en de groei van elektronische en mobiele betalingen de noodzaak van een herzien rechtskader op EU-niveau onderstreept. Als gevolg daarvan is in 2016 de tweede Betalingsdienstenrichtlijn (2366/2015) in werking getreden en moesten de lidstaten deze tot januari 2018 uitvoeren. De nieuwe richtlijn strekt ertoe de reeds bestaande regels te verlengen. In de tweede PSD werden enkele bijwerkingen van de eerste richtlijn ingevoerd:- Meer aandacht voor internet- en mobiele betalingen en de bescherming van de financiële gegevens van consumenten.
- Uitbreiding van het toepassingsgebied van de richtlijn tot EER-betalingen en One Leg Out-transacties in alle valuta's en niet alleen EER-valuta's.
- Uitbreiding van de EU-markt naar innovatieve betalingsdiensten en nieuwe aanbieders, zoals FinTechs. Deze spelers worden ook wel externe betalingsdienstaanbieders (TPP's) genoemd. De behoefte aan verandering wordt steeds meer een realiteit voor banken en nieuwe spelers op de markt. Sommige internationale banken investeerden al in FinTechs onder het motto "als je ze niet kunt verslaan, sluit je je bij hen aan". Voor de consument zal er een scala aan mogelijkheden ontstaan om zijn financiële transacties online te beheren. De nieuwe spelers (Account Information Service Providers - AISP, Payment Initiation Service Providers - PISP) en nieuwe startups zullen proberen marktaandeel te winnen en producten aan te bieden die traditioneel deel uitmaakten van het traditionele banksysteem.
- Tegelijkertijd worden de rechten van de consument versterkt, met inbegrip van een verminderde aansprakelijkheid voor niet-toegestane betalingen, de afschaffing van de toeslagen voor het gebruik van een consumentenkrediet of -debitkaart en de terugbetaling van automatische afschrijvingen in euro's. De richtlijn voorziet ook in de mogelijkheid om de rechten van de consument te versterken, met inbegrip van een beperkte aansprakelijkheid voor niet-toegestane betalingen, de afschaffing van de toeslagen voor het gebruik van een consumentenkrediet of -debitkaart en de terugbetaling van automatische afschrijvingen in euro. In de nieuwe bepalingen (art. 97 en volgende) zijn strenge vereisten voor de authentificatie van de klant duidelijk vermeld, waardoor de klant en de transacties beter worden beschermd.
Was deze servicepagina nuttig?
Europol definieert financiële criminaliteit als illegale "daden" die door een persoon of groep personen worden gepleegd om een financieel of ...
Return to financiele misdrijven
De verborgen kosten van gouden visa
De afgelopen jaren heeft het gouden visum een sterke stijging van de deelname aan zijn programma's gekend. Maar samen met de stijgende populariteit zijn ook corruptie en AML-risico's in de kern ervan doorgesijpeld. Velen zijn van mening dat burgerschap een openbaa...
Read more Author What else ?