
Niet-fungible tokens (NFT's) zijn het primaire verdienmodel voor metaverse-spellen en omvatten alle in-game items die door de gebruikers zijn gemaakt - van voertuigen tot skins en zelfs eigendommen.

Deze ongereguleerde virtuele werelden zijn vatbaar voor allerlei misdrijven, zoals fraude, het witwassen van geld en identiteitsdiefstal. Naarmate de sector blijft groeien, neemt ook het risico van illegale activiteiten toe.
Hoe zullen NFT's worden gebruikt voor het witwassen van geld in de metaverse?
In februari 2022, het Amerikaanse ministerie van Financiën heeft een studie gepubliceerd waarin gedetailleerd wordt uiteengezet hoe NFT's een potentiële uitdaging vormen voor het witwassen van geld. Het gebrek aan geografische afstand en het gemak waarmee men een digitaal item kan kopen, maakt deze nieuwe kunstvorm aantrekkelijk voor criminelen. De metaverse, met zijn complexe financiële systemen, kan een sluier van ondoorzichtigheid toevoegen aan illegale NFT-transacties.
Het gevaar van de metaverse is dat criminelen hun onrechtmatig verkregen geld in de games zouden kunnen injecteren om via herhaalde microtransacties kleine NFT's, zoals kleding of accessoires, te kopen/verkopen. Voor deze vorm van zelfvervalsing, die ook in de studie van het Amerikaanse ministerie van Financiën voor NFT's in de kunstwereld werd opgemerkt, zouden geen reis- en verzendkosten of andere financiële uitgaven nodig zijn die bij echte voorwerpen wel zouden worden gemaakt.

Diezelfde maand, de Chinese krant People's Daily waarschuwde hoe de metaverse verkoop van onroerend goed een afspiegeling is van de "financialisering van producten" die vatbaar is voor fraude en het witwassen van geld. Criminelen hoeven zich niet bezig te houden met de ingewikkelde aankoop van onroerend goed via advocaten en notarissen. Alles wat ze nodig zouden hebben is een computer en een internetverbinding waarmee ze de klassieke onroerend goed witwaspraktijken met slechts een paar klikken of aanrakingen.
Kan diefstal plaatsvinden in de metaverse?

Als het gaat om metaverse-platforms is de situatie niet beter. In 2021 werden metaverse-bedrijven geconfronteerd met 40% meer menselijke aanvallen en 80% meer botaanvallen dan elk ander type bedrijf, volgens cyberbeveiligingsbedrijf Arkose Labs.

In een verslag getiteld "The Future of Financial Crimes in Metaverse Report 2022", blockchainanalyse provider Elliptic ontdekte dat op dit moment 99,5% van de illegale activiteiten in verband met MANA en SAND betrekking hadden op diefstallen van crypto-activa.
Arkose Labs stelt dat, "Met zeer persistente aanvallers en hoge inzet, bedrijven die investeren in de metaverse een premie moeten zetten op vertrouwen & veiligheid bij aanmelding, registratie en in-platform acties om digitale identiteiten in hun virtuele werelden te beschermen."
Hoe kan de financiering van terrorisme gebeuren in de metaverse?
In een toespraak die in december 2021 werd gepubliceerd in De Chinese krant Caixin, Gou Wenjun, directeur van het Anti-Money Laundering Monitoring and Analysis Center van de Volksbank van China, noemde de financiering van terrorisme als een van de grootste bedreigingen die digitale activa in de metaverse vormen.
Hoewel dit nog moet overslaan naar de metaverse, is het gebruik van NFT's door terroristen al gesignaleerd. Kharon, een bedrijf voor risicogegevens en softwareoplossingen, ontdekte dat een voorstander van de Russian Imperial Movement - een blanke supremacistische groep - een NFT te koop had aangeboden op OpenSea om crypto in te zamelen voor de ondersteuning van Russische strijders in Oekraïne.

De Facebook-papieren liet zien dat het platform [Meta's Horizon Worlds metaverse project] bijna als een kant-en-klaar systeem voor extremistische ronselaars kan functioneren en de metaverse zou het nog makkelijker maken om dat geweld te plegen.~ Karen Kornbluh, directeur van het Digital Innovation and Democracy Initiative van het German Marshall Fund en voormalig Amerikaans ambassadeur bij de Organisatie voor Economische Samenwerking en Ontwikkeling.
Zijn metaverse platforms gereguleerd?
Er bestaat momenteel geen lokale of internationale wetgeving inzake metaverse werelden. De dichtstbijzijnde leidraad voor regelgeving komt van de FATF in een interpretatienota added to Recommendation 15 in June 2019. Hierin wordt het begrip een dienstverlener van virtuele activa (VASP) die wordt gedefinieerd als een natuurlijke of rechtspersoon die voor of namens een andere natuurlijke of rechtspersoon zaken doet of handelingen verricht, zoals de uitwisseling tussen een of meer vormen van virtuele activa of de bewaring en/of het beheer van virtuele activa of instrumenten die controle over virtuele activa mogelijk maken, naast andere activiteiten.In juli 2022 heeft het Europees Parlement voorgesteld een reeks "compromisamendementen" aan de Europese witwaswetten om financiële criminaliteit gericht op cryptocurrencies, NFT's, DeFis en de metaverse aan te pakken. Het wetsontwerp moet nog door de wetgevers worden goedgekeurd. Het Europees Parlement heeft erkend dat de metaverse "nieuwe mogelijkheden biedt voor criminelen die via illegale activiteiten verkregen contant geld kunnen omzetten in niet-traceerbare valuta om virtueel onroerend goed, virtuele grond en andere veelgevraagde goederen te kopen en te verkopen."
De meeste metaverse-platforms hebben ook geen KYC-processen en laten de verificatie van hun gebruikers over aan NFT's van derden en cryptowallets die worden gebruikt om de cryptocurrencies van een gebruiker op te slaan. Andere platforms vereisen minimale documentatie, zoals een IRS-formulier W-9 (voor Amerikaanse belastingbetalers) of W-8 (voor niet-Amerikaanse belastingbetalers) in het geval van Roblox-gebruikers die fiatgeld willen inwisselen voor Robux en omgekeerd. The Sandbox daarentegen heeft onlangs aangekondigd dat het KYC-verificatie zal invoeren voor toekomstige grondverkopen. Er zijn geen details over hoe het proces zal worden uitgevoerd.
Wat houdt de metaverse in voor compliance professionals?
Metaverse-platforms staan momenteel nog in de kinderschoenen, maar de technologie zal zich snel uitbreiden. Gartner, een technologisch onderzoeks- en adviesbureau, schat dat tegen 2025 ongeveer 25% van de mensen minstens één uur per dag in de metaverse zal werken, handelen en leven.Naarmate de industrie groeit, zal ook het risico van criminaliteit in virtuele werelden toenemen. Nina Jane Patel, een metaverse-onderzoeker en consultant, gelooft dat ondergrondse criminele metaverses in de toekomst een realiteit kunnen worden. In een artikel in Vogue stelt zij dat, "net als het internet, er donkere metaverses, niche-metaverses en een breed scala aan digitale ruimtes voor mensen zullen zijn om zich mee bezig te houden."

Dit zal een nieuwe bedrijfstak openen voor compliance- en AML-professionals, die hun expertise nodig zullen hebben voor het screenen van financiële criminaliteit, klantenonderzoek en andere taken die tot nu toe voornamelijk waren voorbehouden aan financiële instellingen. Nieuwe technologieën bieden niet alleen nieuwe mogelijkheden voor criminelen, maar ook voor compliance-specialisten.