Het digitale tijdperk heeft KYC-analisten een ongekende toegang verschaft tot een overvloed aan informatie over personen en bedrijven. Krantenartikelen, online blogs en sociale media zijn met één klik toegankelijk en filterbaar en kunnen belangrijk nieuws over een klant van een financiële instelling aan het licht brengen. Door de overvloed aan gegevens, onvolledige en onbevestigde informatie en nepnieuws is de analyse van negatieve media echter een last geworden voor compliance-afdelingen, wat het tijdperk inluidt van kunstmatige intelligentie en machine-learning voor het screenen van klanten.

Adverse media checks, ook wel bekend als negative news checks, is het proces waarbij een cliënt van een financiële instelling (particulier of bedrijf) wordt gescreend op nieuwsartikelen, gerechtelijke vervolging of soortgelijke inhoud die van invloed kan zijn op het uiteindelijke risico van de cliënt door zijn betrokkenheid bij witwassen, terrorisme, fraude, belastingontduiking of andere soorten misdrijven aan het licht te brengen.

KYC/CDD and potential threats
Deze inspectie begint bij het begin van de zakenrelatie en maakt deel uit van de voortdurende beoordeling van het klantenrisico, zoals uiteengezet in KYC/CDD regelgeving die alle financiële instellingen moeten naleven. Het doel is de potentiële bedreigingen te beperken die uitgaan van criminelen die gebruik willen maken van de financiële diensten van de instelling, de transparantie van elke transactie te waarborgen, de reputatie van de instelling te beschermen, eventuele juridische repercussies te voorkomen en de financiële markten te vrijwaren van misbruiken.


Het resultaat van de analyse kan leiden tot de niet-aanvaarding van de cliënt, de verhoging van het risico van een cliënt, de indiening van een SAR, of de beëindiging van de relatie met de cliënt.


Wat is de wetgeving achter nadelige media?

Op internationaal vlak heeft de Financiële Actiegroep Witwassen van Geld (FATF) in haar Risk-Based Approach Guidance identificeert nadelige zoekopdrachten in de media als onderdeel van de "Enhanced Due Diligence" (EDD)-praktijk met betrekking tot de risicobeoordeling van individuele klanten.

De Wolfsberg Groep stelt een gelijkaardig concept voor in haar Correspondent Banking Due Diligence Questionnaires, screening van negatief nieuws een onderdeel te maken van de risicogebaseerde benadering voor sectoren of groepen die een hoger risico vormen voor financiële instellingen, zoals correspondentbankieren en politiek prominente personen (PEP's).

In Europa dook het begrip negatief nieuws voor het eerst op in de vierde anti-witwasrichtlijn, 4AMLD van 20 mei 2015. Het beschrijft de noodzaak om te screenen op schadelijke media als onderdeel van het EDD-proces en moet ook worden toegepast wanneer er een toename is van de hoeveelheid informatie die nodig is voor Customer Due Diligence (CDD)-doeleinden.
Adverse media and CDD/KYC/EDD


In de Verenigde Staten heeft FinCEN in haar definitieve regel commentaar gegeven op haar Customer Due Diligence Requirements for Financial Institutions stelt dat financiële instellingen op risico gebaseerde procedures moeten ontwikkelen om te bepalen of aanvullende screening, met name "negative media search programs", aangewezen is.


Welke bronnen worden gebruikt voor het screenen van negatief nieuws?

Negatief nieuws kan worden afgeleid uit een verscheidenheid van officiële nieuwsbronnen of ongestructureerde gegevensbronnen zoals sociale media, internetfora of databanken.

Het is echter altijd belangrijk om de kwaliteit, de geloofwaardigheid en de onafhankelijkheid van de bron die u gebruikt te controleren om niet het risico te lopen bevooroordeeld, gedeeltelijk of nepnieuws te gebruiken.

Nieuwsartikelen verschaffen niet alleen elementen over één enkel individu of bedrijf, maar kunnen ook de namen bevatten van directe of indirecte connecties met andere individuen of bedrijven die een bedreiging kunnen vormen voor de financiële instelling.

Negative news adverse media sources
User Login required

Navigating the Regulatory Maze: Where Compliance Meets Simplicity.

Embark on a journey beyond convoluted information, where compliance transforms into a strategic advantage. Click register to access our premium articles and stay steps ahead in the game. 🚀

The remainder of this article is exclusively available to our registered users!

Sign up for free to access:
  • 🚀 Premium articles: Get in-depth insights and expert analyses on trending topics.
  • 💡 First-rate content: Navigate complex frameworks with clarity using tips and regulatory guidelines.
  • 🌟 Expert insights: Unlock a trove of expert insights, keeping you steps ahead of ever-changing regulations.

Don’t stay in the dark—embrace clarity and confidence on your compliance journey ☀️ Subscribe now and get immediate access to all our premium content for free! 🎁

2 opmerkingen
  • Pideeco country: BE
     
    Friday 05th of February 2021, 08:57

    This article is clear, professional and interesting. It really stimulates me to know more about ways to protect individual reputation even if it is not directly linked to financial analysis . I thank dr. Siggia for this important hint!

  • Pideeco country: IN
     
    Wednesday 10th of February 2021, 19:12

    This article is full of informative. I can relate very well. Because I'm part of same profile. With one of blue chip company. For eg: Adverse Media Screening, Sanctions Screening, Financial Crimes etc.

opmerkingen toevoegen

Gerelateerde artikelen

Hoe worden prepaid kaarten misbruikt voor financiële criminaliteit? Leer hoe criminelen prepaid kaarten misbruiken voo...

Anti Money Laundering Mon 20 May 2019

De 5e AML-richtlijn is aangenomen door de Raad van de Europese Unie. Leer de geschiedenis van de richtlijnen kennen en ...

KYC Sat 12 May 2018

Hoe heeft AVG de wetgeving inzake gegevensbescherming internationaal beïnvloed? Ontdek hoe de LGPD van Brazilië, de PI...

Compliance Tue 25 January 2022

Hoe gebruiken criminelen onroerend goed om geld wit te wassen? Leer hoe poortwachters een belangrijke rol spelen, voorbe...

Compliance Wed 18 May 2022
Deskundigen op het gebied van risicobeheer en compliance met de regelgeving

Pideeco is een adviesbureau dat juridische diensten, zakelijke oplossingen, operationele assistentie en educatief materiaal biedt voor professionals in de financiële sector.

We zijn gevestigd in Brussel en zijn gespecialiseerd in diensten voor het naleven van wettelijke risico's in de eurozone.

Pideeco combineert professionele kennis van regelgeving en technische expertise om het bedrijfsreputationele en operationele risico te beschermen. Onze unieke klantgerichte aanpak helpt ons bij het bouwen van strategische en legitieme kostenefficiënte oplossingen.

Als u met ons als team werkt, betekent dit dat u complementaire mensen kunt bereiken, wat out-of-the-box denken en innovatieve visie.

Our Network Leer meer over ons