Adverse media checks, ook wel bekend als negative news checks, is het proces waarbij een cliënt van een financiële instelling (particulier of bedrijf) wordt gescreend op nieuwsartikelen, gerechtelijke vervolging of soortgelijke inhoud die van invloed kan zijn op het uiteindelijke risico van de cliënt door zijn betrokkenheid bij witwassen, terrorisme, fraude, belastingontduiking of andere soorten misdrijven aan het licht te brengen.
Het resultaat van de analyse kan leiden tot de niet-aanvaarding van de cliënt, de verhoging van het risico van een cliënt, de indiening van een SAR, of de beëindiging van de relatie met de cliënt.
Wat is de wetgeving achter nadelige media?
Op internationaal vlak heeft de Financiële Actiegroep Witwassen van Geld (FATF) in haar Risk-Based Approach Guidance identificeert nadelige zoekopdrachten in de media als onderdeel van de "Enhanced Due Diligence" (EDD)-praktijk met betrekking tot de risicobeoordeling van individuele klanten.De Wolfsberg Groep stelt een gelijkaardig concept voor in haar Correspondent Banking Due Diligence Questionnaires, screening van negatief nieuws een onderdeel te maken van de risicogebaseerde benadering voor sectoren of groepen die een hoger risico vormen voor financiële instellingen, zoals correspondentbankieren en politiek prominente personen (PEP's).
In de Verenigde Staten heeft FinCEN in haar definitieve regel commentaar gegeven op haar Customer Due Diligence Requirements for Financial Institutions stelt dat financiële instellingen op risico gebaseerde procedures moeten ontwikkelen om te bepalen of aanvullende screening, met name "negative media search programs", aangewezen is.
Welke bronnen worden gebruikt voor het screenen van negatief nieuws?
Negatief nieuws kan worden afgeleid uit een verscheidenheid van officiële nieuwsbronnen of ongestructureerde gegevensbronnen zoals sociale media, internetfora of databanken.Het is echter altijd belangrijk om de kwaliteit, de geloofwaardigheid en de onafhankelijkheid van de bron die u gebruikt te controleren om niet het risico te lopen bevooroordeeld, gedeeltelijk of nepnieuws te gebruiken.
Nieuwsartikelen verschaffen niet alleen elementen over één enkel individu of bedrijf, maar kunnen ook de namen bevatten van directe of indirecte connecties met andere individuen of bedrijven die een bedreiging kunnen vormen voor de financiële instelling.
De bronnen die worden gebruikt voor het screenen van schadelijke media kunnen talrijk zijn en zijn afhankelijk van de doelstellingen van de sector. De bronnen variëren van primaire zoekmachines tot sanctielijsten, overheidslijsten, andere officiële bestanden, sociale media en alle andere informatie die accurate informatie kan verschaffen om het doel van het onderzoek te dienen.
Hoe kan ik handmatig naar negatief nieuws zoeken?
De meest gebruikelijke manier om handmatig te zoeken naar negatief nieuws met betrekking tot een klant is door de naam (of afkorting) van de persoon of het bedrijf in te voeren in een zoekmachine. Verschillende zoekmachines, zoals Google, bieden een functie waarmee men uitsluitend nieuwsartikelen kan zoeken. Zodra een nieuwsbericht is gevonden, zullen de compliance-analisten het bekijken en vergelijken met de persoonlijke informatie van de klant om te bepalen of het artikel een echte hit is met potentiële impact of een vals-positief.Hoe kunnen geautomatiseerde hulpmiddelen helpen bij het opsporen van schadelijke media?
Software die is afgestemd op de behoeften van de financiële instelling kan het screeningproces voor negatief nieuws automatiseren, waardoor de tijd die nodig is om media-inhoud te zoeken, wordt verkort en de nauwkeurigheid van de juiste treffers wordt verhoogd.Tijdens het KYC/CDD-proces, zowel de onboarding- als de toetsingsfase, worden diverse risico's voor cliënten vaak waargenomen dankzij geautomatiseerde instrumenten.
Een consultant inhuren om u te helpen bij het opzetten van de screeningtool voor negatief nieuws van uw financiële instelling, bevrijdt u van de last om dit zelf te moeten doen en biedt u jarenlange expertise op het gebied van het tot een minimum beperken van vals-positieve berichten.
Wat is de toekomst van screeninginstrumenten voor schadelijke media?
Softwareontwikkelaars zijn begonnen kunstmatige intelligentie, machinaal leren en natuurlijke taalverwerking te integreren in hun screeningtools voor schadelijke media voor betere prestaties en ongeëvenaarde precisie.Machine-learning, een reeks computeralgoritmen die in staat zijn ervaring te verbeteren, kan nu artikelen scannen tegen een ongelooflijke snelheid en met een diepgang en nauwkeurigheid die ongeëvenaard is in vergelijking met andere geautomatiseerde standaardhulpmiddelen.
De nieuwe instrumenten scheren ook niet alleen de oppervlakte van mediabronnen af, maar graven diep in het open web, het deep web en alle soorten gestructureerde en ongestructureerde inhoud. Natural language processing (NLP), een subgebied van de kunstmatige intelligentie dat grote hoeveelheden gegevens in natuurlijke taal kan analyseren, is in staat nieuws in andere talen vast te leggen dat onmogelijk zou zijn indien dit zowel handmatig als met traditionele geautomatiseerde hulpmiddelen zou gebeuren.
Hoe kunnen financiële instellingen hun screening van negatief nieuws verbeteren?
Er zijn een aantal maatregelen die financiële instellingen kunnen nemen om hun screening van negatieve media te verbeteren. Hieronder volgen enkele tips:-
Negatief nieuws screeningsbeleid: het opstellen van een welomschreven beleid kan de doeltreffendheid van het screeningproces verhogen en tijdverlies verminderen. Het moet bepalen wie moet worden gescreend, door wie en hoe vaak; het moet de verschillende bedrijfslijnen coördineren, de procedure voor de escalatie van echte hits vastleggen, en bepalen welke acties moeten worden ondernomen na de analyse van een echte hit (bijvoorbeeld het schrijven van een SAR of het beëindigen van de relatie met de cliënt).
-
Geautomatiseerde hulpmiddelen: financiële instellingen zouden moeten investeren in een geautomatiseerd instrument, aangezien dit tijd bespaart, nauwkeuriger is dan handmatig zoeken, en automatisch rapporten genereert.
-
Booleaans zoeken op internet: Als een financiële instelling momenteel niet kan investeren in een geautomatiseerd instrument, betekent dit niet dat zij haar cliënten niet zou moeten screenen op negatief nieuws. Een Booleaanse internetzoekopdracht maakt het mogelijk de naam van een persoon of een bedrijf te combineren met trefwoorden die verband houden met negatief nieuws door gebruik te maken van AND of OR om een string te creëren. De trefwoorden kunnen zijn "witwassen van geld" of "fraude". Het is een soort handmatig zoeken. Men moet zich er echter van bewust zijn dat de meeste zoekmachines een beperking stellen aan de lengte van de zoekopdracht, wat betekent dat variaties van de trefwoorden kunnen worden uitgesloten van de string (bijvoorbeeld fraude en frauduleus).
-
Kwaliteit klantgegevens: Als uw financiële instelling investeert in een geautomatiseerd instrument, zorg er dan voor dat uw klantgegevens up-to-date en volledig zijn. De software zal die informatie gebruiken bij het screenen tegen externe negatieve nieuwsdatabases. Door de klantgegevens te verrijken en de kwaliteit ervan te verhogen, kan de tool de kwaliteit van de overeenstemmingsresultaten verbeteren.
This article is clear, professional and interesting. It really stimulates me to know more about ways to protect individual reputation even if it is not directly linked to financial analysis . I thank dr. Siggia for this important hint!
This article is full of informative. I can relate very well. Because I'm part of same profile. With one of blue chip company. For eg: Adverse Media Screening, Sanctions Screening, Financial Crimes etc.