Risicogebaseerde aanpak
De RBA is een overkoepelende eis sinds de 2012 FATF-aanbevelingen voor een doeltreffende uitvoering van alle aanbevelingen voor AML/CFT-maatregelen. De Belgische Financiële Inlichtingeneenheid heeft verschillende sectorale adviesrapporten uitgebracht voor een op risico gebaseerde aanpak van de sector.
Wat is een op risico gebaseerde aanpak?
Een op risico gebaseerde benadering van compliance is een strategie waarbij bedrijven en organisaties hun potentieel om wetten, voorschriften en beleidslijnen te overtreden evalueren en vervolgens hun inspanningen om dat te doen prioriteren. Met andere woorden, het is een strategie die de middelen concentreert op de gebieden met het grootste risico van niet-compliance.De risicogebaseerde strategie houdt in dat de risico's in verband met bedrijfsactiviteiten, goederen, diensten en klantinteracties worden gelokaliseerd en geëvalueerd. De complexiteit van de transactie, het type consument en de locatie van het bedrijf kunnen allemaal in overweging worden genomen tijdens deze evaluatie. Nadat de gevaren zijn ontdekt, worden controles en toezichtprotocollen opgesteld om ze te beheren en te beperken.
Wat zijn de voordelen van een op risico gebaseerde aanpak?
Het RBA-proces stelt u in staat om potentiële hoge risico's op witwassen en financiering van terrorisme te identificeren, zodat u zich kunt concentreren en strategieën kunt ontwikkelen om deze risico's te beperken.Het onderliggende principe van de RBA is om de middelen (uw middelen) daar in te zetten waar ze het meest nodig zijn (uw behoeften) om risico's binnen uw tolerantieniveau te beheren.
- PrioriteringNo
- Operationele kostenHigh
- ReactiesnelheidSlow
- PersoneelszakenHigh
- PrioriteringYes
- Operationele kostenSmall
- ReactiesnelheidFast
- PersoneelszakenLow
Hoe kan Pideeco u helpen met Risicogebaseerde aanpak?
Onze decennialange ervaring in compliance en de financiële sector kan uw bedrijf helpen om:- Uw huidige RBA-praktijken te beoordelen en een kloofanalyse samen met een verzachtend actieplan op te stellen.
- Het opstellen of verbeteren van het beleid en de procedures van uw bedrijf om RBA op te nemen.
- Manieren te vinden om RBA in de nalevingsprocessen van uw bedrijf te implementeren.
- Train medewerkers over alle onderwerpen die verband houden met RBA.
Let us know how we can help! We'll get back to you lightning quick!
You'd rather talk face to face? Complete the form and schedule a meeting
Central Compliance is de organisatie van alle compliance monitoring en controle van de professionele activiteiten van een bepaald bedrijf of bedrijf. ...
Return to centrale complianceHet inzicht in en de beheersing van het risico door financiële instellingen, banken en entiteiten is in de loop der jaren verbeterd. Vandaag de dag zijn de belanghebbenden meer betrokken en eisen zij meer transparantie over de risico's van de onderneming en de wijze...
Read more Author What else ?